RSS

Nådastöt

30 Jan

Det är jul i den lilla byn Three Pines utanför Montreal. Landskapet är vackert julkortsvitt och i varje stuga råder julstämning. Allt förbyts i rädsla och oro när den färgstarka, men mycket impopulära, livsstilsgurun C.C. de Poitiers hittas död under den årliga curlingmatchen. Hennes död tycks först vara en tragisk olycka, men när omständigheterna kring dödsfallet pekar på ett mycket planlagt mord rycker kommissarie Gamache ut för att ta fast gärningsmannen. Ungefär samtidigt inträffar ett mord på en hemlös kvinna i Montreal som visar sig ha starka band till Three Pines. Ingenting blir lättare av att Gamache ser sig motarbetad av sin egen poliskår. Dessutom får han den besvärliga polisaspiranten Nicole på halsen.

Nådastöt är Louise Pennys andra deckare om samhället Three Pines och kommissarie Gamache. Jag lyssnade på den som ljudbok. Den första, Mörkt motiv, läste jag och fastän den inte var jättejättespännande så hade jag svårt att sluta läsa. Den påminde mig mycket om Agatha Christies detektivromaner. Kanske passar sig böckerna bättre i text, för fastän uppläsaren Tomas Bolme gör en habil insats (även om han låter urfånig när han ska gestalta de äldre damerna!) så är det fruktansvärt svårt att hänga med i alla hopp när man inte lyssnar mer än 25 minuter åt gången! Dessutom tyckte jag inte att själva intrigen kändes särskilt genomarbetad. Mycket lämnades oförklarat och jag tyckte inte att historien var särskilt trovärdig. Men jag ger inte upp hoppet! I februari kommer den tredje delen, Den grymmaste månaden, och jag står redan i kö. På boken!

Författare: Louise Penny
Titel: Nådastöt
Uppläsare: Tomas Bolme
Förlag: Bonnier audio

 
3 kommentarer

Publicerat av på 30 januari, 2013 i Deckare, Ljudbok

 

3 svar till “Nådastöt

  1. Ping: Nådastöt

Kommentera

