RSS

Robert Goolrick: En egen plats

01 Feb

En egen plats

En bok jag missade att läsa 2011 var helt klart Trogen hustru sökes av Robert Goolrick! Jag har bara hört gott om den och det jag läst gör att jag verkligen tror att jag skulle gilla den. Därför blev jag jätteglad över erbjudandet att läsa ett förhandsex av En egen plats av samme författare.

Min nyfikenhet väcks direkt. En man, Charles Beale dyker upp i ett litet samhälle i Virginia, USA. Året är 1948. Allt han äger förvarar han i två resväskor. Den ena är fylld av pengar, den andra av kläder och förstklassiga knivar. Ganska snart finner han en vän i en femårig pojke. Charles Beale verkar vara en trevlig man men hans mystiska förflutna väcker en del frågor. Vem är han egentligen? Så en dag får han syn på den svala skönheten Sylvan och blir huvudlöst förälskad, närmast besatt i henne. Hon å sin sida är redan gift med traktens mest välbärgade man, mycket äldre än hon själv och inte alls särskilt sympatisk. Och därmed beseglas Charles Beales öde och den lugna tillvaron på landet blir ett minne blott när de två inleder en hemlig och farlig relation.

Jag tycker mycket om Robert Goolricks språk och hans sätt att bygga upp en berättelse. Däremot blir jag besviken på att han inte lyckas övertyga mig om Sylvans dragningskraft och hur den kan få Charles Beale att bete sig så vettlöst. Mina sympatier för huvudpersonen svalnar ju mer jag läser och plötsligt beter han sig rent ut sagt för jäkligt mot pojken som på ett sätt är helt beroende av honom. Jag upptäcker att jag inte alls kan förstå Beales märkliga beslut och handlingar. Det känns som om jag har missat något, men när jag väl läst klart romanen undrar jag om det inte snarare är författaren som slarvat? Själva storyn är ju så lovande och händelseförloppet delvis oväntat, men jag förstår inte riktigt varför. Det skulle vara mycket intressant att diskutera En egen plats och jag tror att det är en utmärkt bokcirkelbok, men mig övertygar den inte riktigt.

Men! Jag har fått ett extra ex av förlaget Historiska Media att tävla ut och därför kommer jag att ha en liten tävling snart här på bloggen. Kanske blir du nyfiken på Goolricks roman och vill läsa? Håll utkik!

Författare: Robert Goolrick
Titel: En egen plats
Förlag: Historiska media

 
3 kommentarer

Publicerat av på 1 februari, 2013 i Böcker, Kärlek, Rec.ex.

 

3 svar till “Robert Goolrick: En egen plats

  1. Maria

    5 februari, 2013 at 16:10

    Har tänkt läsa Trogen hustru sökes, den kom ut i pocket förra året. Bara inte kommit så långt än. 🙂

     
    • Fru E

      6 februari, 2013 at 21:37

      Vet precis! 🙂

       

Kommentera

