RSS

En enda fullträff sen bidde det inte mer

09 Feb

Lite märkligt är det allt att Harper Lee aldrig skrev några fler romaner efter jättesuccén med Dödssynden (eller To Kill a Mockingbird som originaltiteln lyder). Väldigt synd för oss läsare som inte kan njuta av humorn, samhällsengagemanget och miljöskildringarna i fler alster. Vi läste Dödssynden i bokcirkeln och den fick ett högt betyg av oss alla (8-10 p av 10 möjliga, jag gav den en nia). Ibland kan diskussionerna utebli när alla är så rörande eniga, men den här gången fortsatte dem över filmatiseringen av boken. Bokcirkeln blev plötsligt filmcirkeln. Filmen fick titeln Skuggor över Södern på svenska och gjordes med Gregory Peck i rollen som Atticus. Den gjordes 1962 och fick tre Oscars. Det är smått otroligt, konstaterade vi under filmen när vi såg det taffliga filmandet med bländande klart ljus på skådespelarna mitt i nattten och skuggor efter ljussättningen på dagen. Gregory Peck såg propert stilig ut, men någon vidare skådespelarinsats var det inte. Han växlade väl mellan två ansiktsuttryck hela tiden. Mycket bättre var i så fall Mary Badham som gjorde Scout, som är berättarjaget i Dödssynden. Tyvär hade de också tagit bort flera viktiga scener från boken (t ex när Scout och hennes storebror Jem följer med det svarta hembiträdet Calpurnia till hennes kyrka på söndagsgudstjänst) och hade vi inte läst boken hade vi nog haft svårt att hänga med, plötsligt satt fastern som skulle göra Scout mer flickig i köket utan att ha introducerats och andra konstigheter.

Nu blev det mycket om filmen, men det är ju förstås boken ni ska läsa! Den är underbar och faktiskt, tyvärr, fortfarande aktuell på många sätt, trots att den skrevs redan 1960. Jag tycker Harper Lee har lyckats väldigt bra med att skildra en flickas politiska uppvaknande i Scout som plötsligt en dag ser världen med helt nya ögon och på samma gång berövas barndomens oskuld. Begreppet modern klassiker måste verkligen sägas gälla för Dödssynden och det är absolut en roman som tål att läsas många år framöver.

Författare: Harper Lee
Titel: Dödssynden
Förlag: Bonnier Pocket

 

Etiketter:

8 svar till “En enda fullträff sen bidde det inte mer

  1. Books ABC - bokenhanna

    9 februari, 2013 at 22:00

    Har haft den hemma länge länge men inte läst. Så många böcker, så lite tid…

     
    • Fru E

      10 februari, 2013 at 11:43

      Tids nog, brukar jag tänka. Känner igen mig helt och hållet.

       
  2. mimmimarie

    9 februari, 2013 at 22:14

    Jag har den i min bokhylla oläst sedan vår första bloggträff i Växjö för 1½ år sedan. Jag bara måste läsa den snart.

     
    • Fru E

      10 februari, 2013 at 11:44

      Det blir ju lätt så. Skjut fram den i prio-ordningen, säger jag.

       
  3. bylined

    10 februari, 2013 at 23:52

    Sällar mig till sällskapet & inser att den fortfarande står oläst i min bokhylla (på engelska dock). Kom faktiskt in på diskussionen kring Harper Lee och varför det aldrig blev mer än en bok för några veckor sen när jag och några kompisar pratade om boken. Jag tror att det var den historien hon hade att berätta: vissa författare har fler historier, andra har bara en. Men även: det hade krävts väldigt mycket för att skriva en bättre bok, speciellt med förväntningarna som det skulle innebära. Jag tror att Harper gjorde helt rätt när hon valde att inte publicera något mer.

     
    • Fru E

      13 februari, 2013 at 20:29

      Intressant svar! Jo, så klart, så kan man också resonera. Du kanske har rätt. Men jag kan ju ändå inte låta bli att undra… och fascineras över hur första försöket kan bli så bra!

       
  4. Maria

    13 februari, 2013 at 09:44

    Läste också Dödssynden som en del i klassikerutmaningen. Tycker den var mycket bra och att det är väldigt synd att Lee inte skrev mer.

     
    • Fru E

      13 februari, 2013 at 20:31

      Jag gillade också skildringen av hur relationen mellan Scout och Jem förändrades när han gick in i puberteten. Det är heller inte så vanligt att läsa om i romaner. Det finns mycket bra i den boken.

       

Kommentera

