RSS

Eftersom ingenting varar

10 Feb

Omslag Eftersom ingenting vararIbland kan en titel tala till mig direkt. Eftersom ingenting varar är en sådan. Jag tycker att det är så vackert, även om det vid första anblick andas lite uppgivenhet. Laurence Tardieu har ett poetiskt, eftertänksamt språk som träffar mig rakt i hjärtat. Det här är ingen bok du snabbläser, Eftersom ingenting varar ska du läsa lite i taget i. Detta även om du känner att du har svårt att slita dig.

Allt börjar med att Vincent får ett brev på posten av sin f d fru Geneviève som är döende. Brevet väcker borträngda minnen och stor rädsla och han funderar allvarligt på att inte hörsamma hennes önskan om att han ska besöka henne innan hon dör.

”För brevet skulle ha kunnat komma bort. Hur många brev försvinner inte varje år? Precis som så många andra brev skulle Genevièves brev, skrivet med blyertspenna med darrande hand, ha kunnat försvinna och jag skulle aldrig ha fått det, aldrig skulle ja ha fått veta att Geneviève håller på att dö, jag skulle ha fortsatt leva som varje annan dag, på ett medelmåttigt och förnöjsamt sätt och aldrig frångå min älsklingsprincip, att vara förståndig, åh min sorg, behåll lugnet, för det är det enda sättet för mig att hålla mig upprätt, jag vet det, enda sättet.”

Men Vincent åker förstås till Geneviève och därmed måste han konfronteras av det han undertryckt i så många år: Sorgen och vanmakten han känner över att inte veta vad som hänt med dottern Clara som försvann på väg till skolan. Oförmågan att hantera någon djupare form av relation med en annan människa. Och inte minst hur de svek varandra, Geneviève och han, när de fjärmade sig från varandra när de egentligen behövde varandra som mest.

Intressant nog så får jag en helt annan association till titeln när jag har läst hela berättelsen. Den förmodade uppgivenheten som jag associerade till, har förbytts till en känsla av hoppfullhet – det är aldrig för sent att göra om och göra rätt, men det krävs mod.

PS. Romanen ges ut på Oppenheim förlag som funnits sedan 2009. Jag har aldrig hört talas om detta förlag och blir glad över att ha gjort en ny bekantskap! Deras ambition är ”ge ut författare och texter som berör och väcker nyfikenhet, oavsett genre”. De lyckades väldigt bra med Laurence Tardieu.

Författare: Laurence Tardieu
Titel: Eftersom ingenting varar
Förlag: Oppenheim förlag

 
2 kommentarer

Publicerat av på 10 februari, 2013 i Böcker, Kärlek, Psykisk ohälsa, Rec.ex., Sorg

 

2 svar till “Eftersom ingenting varar

Kommentera

