RSS

Som en fluga på väggen

24 Feb

himlen-boerjar-haer_3D_beskuren.jpgPrecis när jag hade läst klart Stephen Chboskys Wallflower var jag i videobutiken och skulle hyra en film och såg att  den nu finns på DVD. Men jag valde en annan (Taken 2 … ingen kommentar). Boken finns nu i pocket och har samma läckra omslag som filmen. Det är tur att den heter Wallflower och inte Panelhöna eller liknande. Det hade inte varit lika coolt.

Huvudpersonen är en femtonårig kille som heter Charlie och som inte riktigt har hittat sin plats i världen. Han är Iakttagaren eller som Patrick, som han så småningom lär känna, säger: ”Han är en wallflower. Han står och tittar på.”

Patrick och Sam är bonussyskon och några år äldre än Charlie. De möts på en fotbollsmatch dit Charlie brukade gå med sin vän Michael, när de inte orkade titta mer på tv. Michael är död nu och Charlie har inte längre någon vän, utan tillbringar det mesta av tiden med att titta på andra. Charlie blir kär i Sam, men Sam säger: ”Jag vill inte att du ska slösa bort din tid på att tänka så där på mig”. Patrick är homosexuell och är kär i en kille som bara vågar vara bög när han blivit tillräckligt full. De tre bildar en trio och med hjälp av Patrick och Sam blir Charlie en som deltar, om än på sitt eget, unika sätt. Plötsligt öppnar sig en helt ny värld, en värld av fester, droger och inte minst tjejer.

Charlie är charmerande, en liten udda figur som funderar mycket över livet. Mer intelligent än jämnåriga, men helt rudis på det sociala. Han säger oftast det han tänker, utan filtrering. Han har en underbar svenskalärare som ger honom böcker att läsa som lär honom om livet. Romanen är skriven i brevform. Till vem breven är adresserade vet jag inte, kanske läsaren? Tillsammans blir de en fin coming-of-age-roman, men jag hade önskat lite mer. Jag hade så gärna velat veta mer om Charlies bakgrund. Vad hände med vännen Michael som dog? Är det därför Charlie går i terapi? Dessutom är brev-romaner inte riktigt mitt favvo-format.

Författare: Stephen Chbosky
Titel: Wallflower
Förlag: Gilla böcker

 
4 kommentarer

Publicerat av på 24 februari, 2013 i Böcker, Humor, Kärlek, Rec.ex., Ungdomar, Vänskap

 

4 svar till “Som en fluga på väggen

  1. Ylva

    25 februari, 2013 at 13:34

    Det där brevskrivandet funkade inte för mig när jag aldrig förstod vem breven var riktade till.

     
    • Fru E

      26 februari, 2013 at 17:03

      Nej, det är lite knepigt.

       
  2. Lena

    27 februari, 2013 at 19:47

    Jag har inte läst boken, men däremot såg jag filmen härom dagen. Jag älskade den verkligen. Tycker att dom gjort den så himla bra.

     
    • Fru E

      27 februari, 2013 at 21:42

      Det låter bra, Lena. Då ska jag inte missa att se filmen. Kan tänka mig att den ändå blir lite annorlunda, jämfört med boken (och jag slipper ju brev-formatet!).

       

Kommentera

