RSS

En fin läshelg, helt enkelt! Del 2

03 Mar

Nu ser du migNu ser du mig av S. J. Bolton är det många som bloggat om, men det var Bokomaten och hennes febriga iver att läsa allt av Bolton som slutligen övertygade mig att jag måste läsa. Uj, uj, uj, det här var bra! Så fantastiskt bra att jag nästan inte kunde slita mig (och fick ordna uppesittarkväll i min ensamhet på lördagen för att kunna läsa ut)! OMG! Vilka vändningar! Totalt oförutsägbart hela historien! Jag kan gödsla med utropstecken i det här inlägget och ändå kommer ni nog inte att haja hur j****a bra den är!

Kriminalassistent Lacey Flint får bokstavligen det första liket kastat om halsen på sig en mörk kväll när hon ser den döende kvinnan stå lutad mot sin bil. Svårt blödande dör hon i Laceys famn och därmed blir Lacey ett nyckelvittne i utredningen. Men den svårt knivskurna kvinnan visar sig bara vara det första offret och snart påträffas ännu en mördad kvinna. Likheterna med den ökände mördaren Jack the Ripper går inte att förbise och Laceys specialkunskaper om den viktorianske seriemördare som lyckades undgå att bli avslöjad gör att hon knyts till den grupp som utreder morden. Under ledning av kommissarie Dana Tulloch och den ytterst irriterande Joesbury gör hon allt för att förutse mördarens mönster och därmed kunna sätta dit gärningsmannen innan ett nytt mord begås.

Jag vill inte berätta mer om Nu ser du mig för jag vill inte avslöja för mycket. Det är otroliga vändningar och jag har ingen aning om hur det ska sluta. Referenserna till Jack the Ripper är ett extra plus (hur spännande är inte den historien?) och jag gillar verkligen karaktärerna i boken. London är skitigt, mörkt och fuktigt. Det kan inte bli så mycket bättre än så här!

Nu ser jag med stor spänning fram emot uppföljaren, Livrädd, som kommer på Modernista förlag i mars! (Flera bloggare har redan läst Dead scared, som den heter i originalspråk, men jag vågar inte läsa något av rädsla att få veta för mycket. Men här är några länkar, om du är nyfiken: Dark Places, Bibliotekskatten och förstås Bokomaten).

Författare: S. J. Bolton
Titel: Nu ser du mig
Förlag: Modernista

 
21 kommentarer

Publicerat av på 3 mars, 2013 i Böcker, Deckare, Spänning

 

21 svar till “En fin läshelg, helt enkelt! Del 2

  1. Monika

    4 mars, 2013 at 06:27

    Denna står här hemma, tillsammans med mängder av andra böcker som jag vill läsa NU. Ska man försöka klona sig?

     
    • Fru E

      6 mars, 2013 at 16:06

      Åh, Monika, du MÅSTE ge den företräde i läskön!

       
      • Monika

        6 mars, 2013 at 18:52

        Jag ska se vad jag kan göra 🙂 men passar den på sommaren också?

         
      • Fru E

        6 mars, 2013 at 21:50

        Absolut. Men kan du verkligen vänta så länge? 🙂

         
      • Monika

        7 mars, 2013 at 06:34

        Ville bara vara säker, så får vi se vad som kan göras för den stackars boken 🙂

         
  2. Mia Eggimann

    4 mars, 2013 at 08:45

    Det låter absolut som min typ av bok,ska kolla om den finns ljudbok.
    Mia

     
    • Fru E

      6 mars, 2013 at 16:08

      Den finns som ljudbok! Bra alternativ och så hinner man ”läsa” fler böcker!

       
  3. Annette Bibliotekskatten

    4 mars, 2013 at 09:48

    Visst är den superbra? Jag är helt såld! Dead scared som kommer efter är minst lika bra. Jag väntar med spänning på trean om Flint och de andra, tror den kommer på eng nu i vår.

     
    • Fru E

      6 mars, 2013 at 16:10

      Jag inväntar den svenska översättningen, Livrädd. Ska komma nu i mars. Super! 🙂

       
  4. A ROOM OF MY OWN

    4 mars, 2013 at 22:18

    så jättebra att Now you see me står i min bokhylla!

     
    • Fru E

      6 mars, 2013 at 16:14

      Där ska den ju inte stå, synd och skam på en sån superduper-deckare! 😉

       
      • A ROOM OF MY OWN

        6 mars, 2013 at 22:18

        så riktigt, Fru E. jag inväntar rätt tillfälle…

         
  5. Eva Ullerud

    6 mars, 2013 at 13:31

    Så mycket positivt från alla håll – denna bara måste man ju läsa! Eller kanske lyssna på, såg att den finns som ljudbok också. Det har blivit så mycket roligare att köra till jobbet sen man började stoppa deckare i CD-spelaren.

     
    • Fru E

      6 mars, 2013 at 16:16

      Absolut, Eva, du bara måste! 🙂

       
  6. Lingonhjarta

    16 mars, 2013 at 13:06

    Åh ja den är så bra!!! Och den nästföljande är lika bra den med om inte läskigare. 😀

     
    • Fru E

      17 mars, 2013 at 21:17

      Jag håller på den fram till påsk. Får bli årets påskekrim!

       
  7. Mrs Book Pond

    17 mars, 2013 at 21:23

    Håller med om att det inte kan bli bättre! Har precis börjat på Livrädd nu 🙂

     
    • Fru E

      20 mars, 2013 at 18:03

      Oj, då har du inte lust till så mycket annat än att läsa va? 🙂 Jag ska börja på Skärtorsdag så att jag kan läsa så mycket jag vill!

       

Kommentera

