RSS

Jag blir livrädd!

07 Apr

LivräddUppföljaren till Nu ser du mig är äntligen här! (Nej, jag vet, så lång tid behövde jag inte vänta egentligen men Livrädd är en sån bok man längtar efter, innan den ens är skriven, capisci?) S. J. Boltons nya deckare om Lacey Flint har passande nog fått titeln Livrädd. Och det är inte bara läsaren som blir skräckslagen, även de kvinnliga eleverna vid Cambridges universitet som alla tar livet av sig under spektakulära former, tycks ha jagats av sina största rädslor.

När kriminalkommissarie Mark Joesbury ber Lacey Flint om hjälp tvekar hon inte. Hur svårt kan det egentligen vara att gå undercover på Cambridge och låtsas vara en labil psykologistudent? Syftet med hela idén är att utreda de oproportionerligt många självmord bland unga, kvinnliga studenter vid universitetet. Visserligen har alla kvinnor det gemensamt att de haft vissa psykiska besvär, men samtliga självmord har varit minst sagt spektakulära. Som t ex det sista i raden där en kvinna band ena änden av en nylonlina runt ett träd och den andra änden runt sin egen hals innan hon tryckte ner gaspedalen och körde bilen full fart framåt…

Det är tur att Lacey Flint har en kontakt på insidan som känner till hennes uppdrag och kan hjälpa henne med mer information. Psykologie doktor Evi Oliver har en kronisk skada efter en skidolycka för några år sen  som gör att hon lider av ständig värk och sitter i rullstol. Flera av de kvinnliga självmördarna har gått i terapi hos henne innan dödsfallen och kanske är det de ständiga tankarna på att hon misslyckats med att hjälpa dem som gör att hon själv har börjat drabbas av oförklarliga händelser som skrämmer henne. Men trots att hon försöker ge rationella förklaringar, inser hon att någon är ute efter att göra henne riktigt vettskrämd. Dessutom inser hon snart att denne någon har tillgång till hennes värsta minnen som hon inte yppat för någon.

Samtidigt gör Lacey Flynt det bästa hon kan för att smälta in i universitetsmiljön och spela sin roll så väl att inga misstankar väcks. Nyfikenheten om vad som egentligen pågår på det anrika universitetet tar överhanden och hon övergår från att enbart observera till att försöka utreda de tidigare självmorden. Ju närmare hon kommer sanningen desto mer uppenbart blir det att hon utsetts till nästa offer och en mardröm utan dess like blir verklighet.

Jag vet inte om det framgår så tydligt som jag hoppas, men detta, kära vänner, är en skitläskig, makaber och ytterst spännande deckare som är helt u n p u t d o w n a b l e. Lyd ett gott råd: Börja inte läsa på bussen, lunchen eller vid något kortare tillfälle som gör att du inte kan ägna läsningen den tid det tar att läsa klart boken för när du väl läst den inledande prologen förstår du att det blir omöjligt att släppa taget. Det är så fruktansvärt bra, det här!

Författare: S. J. Bolton
Titel: Livrädd
Förlag: Modernista

 

8 svar till “Jag blir livrädd!

  1. Monika

    8 april, 2013 at 06:33

    Oj, då får jag hoppas att hennes Nu ser du mig inte är lika bra, den ska jag börja läsa i kväll 🙂

     
    • Fru E

      13 april, 2013 at 12:03

      Vad spännande, kul att du ska börja läsa Bolton nu! Antar att den redan är utläst? 🙂

       
      • Monika

        13 april, 2013 at 12:44

        Väldigt tidigt i morse blev den utläst och jag gillade den 🙂

         
      • Fru E

        14 april, 2013 at 18:28

        Det förstod jag att du skulle, Monika! 🙂 Nu väntar Livrädd! 🙂

         
      • Monika

        14 april, 2013 at 18:36

        Nja, den får vänta tills april-läsningen är klar och den blir nog inte först i maj heller, men i maj är det dags 🙂

         
  2. Mrs Book Pond

    13 april, 2013 at 18:23

    Håller med! Tycker Nu ser du mig var snäppet bättre, men blev också livrädd av Livrädd! Och började som tur var på en helg 😉

     
    • Fru E

      14 april, 2013 at 18:30

      Jag gillade båda och nu vill jag gärna läsa mer Bolton, tack. Har du koll på när nästa bok kommer på engelska?

       

Kommentera

