RSS

#Englander: Novell nr 5

08 Apr

Nu ligger jag lite efter i nätbokcirkeln, men nu tar jag tag i bloggandet om den femte novellen som heter Allt jag vet om släkten på min mors sida. Detta är den novell jag tyckte minst om i hela samlingen. Framförallt är det nog sättet den är skriven på som stör min läsning. Novellen består av 63 korta, fragmentariska bitar av släkthistoria, som ett pussel som berättarjaget försöker lägga ihop. Jag hade svårt att ta till mig denna novell, men fick god hjälp av övriga bokcirklare. Det visade sig att halva styrkan gillade den här novellen jättemycket och hade många kloka tankar om den:

”Jag gillade den här novellen mycket, en av de bästa tycker jag. Jag uppskattar det fragmentariska med små snuttar och jag gillar humorn, det ligger ju nära till hands att man tolkar Nathan som författarens själv, jag gillar humor som bygger på självdistans. Han letar febrilt efter något ädelmodigt eller ärofyllt i sin egen släkt (och kanske också något av substans också i sig själv?) men han går bet hos släkten. Det roade mig :-)” (Anna)

”Den här novellen tyckte jag väldigt mycket om, dels för själva innehållet och dels för formens skull (kanske inte uppdelningen i små korta stycken, då) men även det faktum att han diskuterar fiktionens förhållande till faktan. När skickliga skribenter blandar sig i sin egen berättelse på det här sättet så kan jag inte heller låta bli att småle. Det är snyggt gjort.” (Tina)

Och en i gruppen tyckte att sättet påminde mycket om sin mors berättande om släkens historia.

Efter dessa kloka synpunkter så tänkte jag att jag måste läsa novellen en gång till, nu när jag är lite mer beredd, men tyvärr har det inte blivit av än.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 8 april, 2013 i Noveller, Rec.ex., Släkthistoria

 

Kommentera

