RSS

”Människor blir ledsna när någons hemland blir förstört.”*

15 Apr

berättarmiJag kanske tillhör en minoritet av bokbloggarna, men jag har aldrig haft någon lust att skriva en egen roman. Jag är fullt nöjd med att läsa andras alster. Men ibland kan jag önska att jag närde författardrömmar och hade en berättelse inom mig som bara väntar på att få poppa ut. Det låter så härligt! Nu vet jag inte om alla barnen i Järva och Södertälje drömmer om att bli författare, men 100 st av dem har ändå fått ge ut sina berättelser i en bok som kommer ut imorgon, Restips för utomjordingar. Din guide till Jorden. Dessa 100 barn i åldern 8-14 år har alla besökt Berättarministeriets skrivarverkstäder och tillsammans med BonnierCarlsen har detta resulterat i en egen bok. Här kan man få ta del av barn och ungas tankar om sånt som hur man får vänner och hur man hanterar hemlängtan, frågeställningar som många av dem har egna erfarenheter av eftersom de kanske har erfarenheter av att fly från ett annat land och lära sig ett nytt språk. Med andra ord, att då och då känna sig som en utomjording som kommer från en helt annan planet.

Det är viktiga berättelser som förtjänar att bli hörda och lästa. Jag blir alldeles varm i kroppen av ett projekt som detta som verkligen behövs, inte minst när larmrapporter om att kunskaperna i läsning och skrivning blir allt sämre hos barn i Sverige. Det är fint att se att ideella krafter samverka med den privata och offentliga sektorn för att ge röst åt en grupp som sällan får mycket plats i media. Blir du också nyfiken på Berättarministeriet och boken Restips för utomjordingar. Din guide till Jorden så kan du läsa mer här.

*Rubriken är ett citat av Natthaphong, 11 år som medverkar i boken.

 
1 kommentar

Publicerat av på 15 april, 2013 i Barn, Böcker, Nyheter, Ungdomar

 

Ett svar till “”Människor blir ledsna när någons hemland blir förstört.”*

  1. Evelina

    15 april, 2013 at 14:38

    Jag måste bara få säga att jag håller med dig. Visserligen är jag ung, men jag skulle inte vilja skriva eller kunna skriva en bok, jag har varken inspirationen, motivationen eller fantasin för att kunna skriva. Jag nöjer mig helt enkelt med att läsa böcker 🙂

     

Kommentera

