RSS

Lyckosnurran

21 Apr

20130421-214220.jpg

Lyckosnurran är egentligen fortsättningen på boken Vinterkarusellen av Kerstin Gavander. Jag har inte läst den, men det funkade bra ändå. Ganska snart får jag koll på att huvudpersonen heter Sanna och är 12 år. Hennes mamma har dött i cancer och Sanna och hennes pappa är på väg till New York för att hälsa på mammans bästa kompis, som Sannas pappa blivit lite förtjust i. Jag kommer in i handlingen fort. Förutom att hennes mamma är död, så är Sanna en högst vanlig tjej som är ihop med Laban och har en bästis som heter Liv. Det är inte problemfritt att befinna sig i USA och samtidigt hålla koll på vad som händer hemma. Jag känner verkligen igen mig när jag tänker på hur fort allting hände när man var yngre. Man gjorde slut med en kille och blev ihop med en annan på samma dag. Eller hade världens bråk med bästisen på morgonen för att sen planera helgen med samma tjej på eftermiddagen. Snabba puckar, helt enkelt! Och med det perspektivet blir förstås Sannas resa med pappan inte så avkopplande och kul som hon hade fantiserat om.

För medan Sanna är i New York så händer det grejer på hemmaplan. Liv messar och berättar hur Laban och Mai tillbringar mycket tid tillsammans. Och då vet Sanna att Laban och Mai har varit ihop många gånger tidigare. Dessutom misstänker Sanna att Mai fortfarande gillar Laban. Men inte nog med det, Liv verkar också vara med Olivia lite väl ofta för att det ska kännas bra. Ska Liv bli bästis med henne nu, istället för Sanna? Stora frågor när man är 12 år!

Kerstin Gavander är en väldigt bra barnboksförfattare! Jag har läst hennes böcker om Loppan också och gillat. Hon är mycket duktig på att skriva om svåra saker utan att tonen blir mästrande. På skickligt sätt får hon med många frågeställningar och problem i berättelsen, både stora och små. När jag läste Lyckosnurran kände jag igen mig i Sannas tankar från att jag själv var liten och det kändes äkta. Jag hoppas att boken hittar sina läsare, trots det fula omslaget som inte alls överensstämmer med bokens innehåll (åker Sanna ens skridskor?). Den är inte alls lika barnslig som omslagsbilden förmedlar, verkligen inte! Tyvärr en riktig miss-match.

Författare: Kerstin Gavander
Titel: Lyckosnurran
Förlag: Alfabeta

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 21 april, 2013 i Barn, Böcker, Kärlek, Rec.ex., Sorg, Vänskap

 

Kommentera

