RSS
Notering
23 Apr

MarcoeffektenDanske Jussi Adler-Olsen och hans avdelning Q tillhör mina absoluta favoriter inom deckarvärlden. Nu kommer han äntligen med en ny roman, Marcoeffekten. Den berör ett dagsaktuellt fenomen: tiggarligorna som driver runt i de större städerna och som inte sällan består av barn och funktionshindrade. Vi har dem i min stad och jag blir alltid illa berörd när jag ser dem och vet inte riktigt hur jag ska reagera. Det är väldigt dubbelt, det där.

Marco, 15 år, är en av Zolas tiggare, eller klanmedlem som de också kallas. Zola är dessutom Marcos farbror och han styr sina medlemmar med brutalitet och tvång. Varje dag släpps Marco och hans vänner av vid Rådhusplatsen i Köpenhamn och varje dag plockar den gula skåpbilen upp dem klockan fyra på samma plats. Då gäller det att ha fickorna fulla annars blir Zola missnöjd och tro mig, det vill man inte. Men Marco är inte som de andra tiggarna. Han när en hemlig dröm om att en dag skaffa sig ett anständigt, hederligt liv och utbilda sig. Han har läshuvud och har lärt sig läsa och skriva på egen hand. Tålmodigt väntar han på att det rätta tillfället för att kunna sticka därifrån ska infinna sig. Det visar sig komma fortare än han kunde ana. En kväll tjuvlyssnar han på ett samtal mellan sin far och Zola. Zola har insett att Marco börjar bli för stor för att kunna tigga ihop mycket pengar. Folk ger hellre till barn än till vuxna män. Men det finns ett sätt att åtgärda detta: Om man lemlästar Marco kan han väcka sympatier. Skräckslagen flyr Marco klanen och väcker därmed Zolas vanvettiga ilska. Under flykten kommer han dessutom en fruktansvärd hemlighet på spåren och snart är han på flykt undan alla. Och Zola har kontakter som sträcker sig över hela staden, ingenstans är Marco säker.

Samtidigt händer saker i polishuset. En ny poischef ska tillsättas när den förre går i pension och dessvärre blir det Lars Bjørn som Carl Mørck inte är så värst förtjust i. Som tur är återhämtar sig Assad från skottskadan han ådrog sig i den förra boken. Rose däremot, ger sig attan på att själv förhöra vittnen i de bortglömda utredningar som Avdelning Q lägger handen på. Och plötsligt har hon öppnat ett gammalt olöst fall, ett försvinnande av en kanslisekreterare som var nere i Kamerun för att se över vad de statliga biståndspengarna förvaltades i de olika lokala projekten. Men som inte försvann i Afrika utan direkt när han kom hem till Sverige, vilket väcker misstankar om att det inte var ett frivilligt försvinnande.

Det är högt tempo genom Marcoeffektens nästan 500 sidor och som alltid är det spetsfundigheterna som får mig på fall. Jag har mängder av exempel på vad jag menar, men begränsar mig till två:

”Hon var röd som en hummer i ansiktet när hon kom rusande längs källarkorridoren. Tillsammans med mascaran, det fladdrande svarta håret och den gula scarfen var hon slående lik Tysklands flagga i svår blåst.”(s. 115)

”Han hade rätt. Om man bortsåg från Anweilers tatuering, och hennes gedigna byst, var kvinnan sannerligen en spegelbild av den lille mannen. Osund och blek hud, smal mun och påsar under ögonen. Två ansikten präglade av livsvillkor och dna-strängar som inte direkt varit de optimala.” (s.116)

Jag älskar dem! De gör onekligen läsningen än mer trivsam! Och då gör det ingenting att intrigen inte riktigt håller hela vägen, att Marcoeffekten inte blir den bästa i serien och att jag stör mig på att porträttet av Zola blir så oerhört stereotypt. Det är väldigt underhållande ändå!

Författare: Jussi Adler-Olsen
Titel: Marcoeffekten
Förlag: Albert Bonnier

Marcoeffekten

 
3 kommentarer

Publicerat av på 23 april, 2013 i Deckare, Rec.ex.

 

3 svar till “Marcoeffekten

  1. Maria

    1 maj, 2013 at 21:19

    Läst de första två Adler-Olsen och definitivt fått mersmak. Ska låna tredje boken på biblioteket.

     
    • Fru E

      4 maj, 2013 at 17:38

      Du gör helt rätt i att läsa dem i ordning. Det gjorde inte jag först och det gjorde att jag tappade en del info.

       

Kommentera

