RSS

Allt spelar roll

24 Apr

466karinFjärilseffekten heter Karin Alvtegens nya roman och den är så bra! Jag tycker inte alls den påminner om något hon har skrivit tidigare och blir lite överraskad. Den är inte alls som jag hade förväntat mig. Jag trodde jag skulle läsa en spänningsroman, men fick något helt annat. Men Karin Alvtegen kan verkligen skriva! Språket är oerhört vackert och fyllt av klokheter som denna:

”Vi löser inte våra problem med samma sorts tankar som skapade dem.”

Jag skriver av och antecknar, hänger kvar vid vartenda ord och vill nästan inte låta gå. Jag dras med i Bodil, Viktoria och Andreas liv och lever det med dem för en stund. Det är gripande och bitvis skrämmande, oavbrutet fängslande. Jag vill inte skriva så mycket om handlingen för jag tycker att det vore att förstöra läsupplevelsen för de som fortfarande väntar på att läsa Fjärilseffekten, men jag kan berätta att det börjar med en otäck tågolycka. Ett Intercitytåg krockar med en personbil. Bilföraren avlider omedelbart tillsammans med flera passagerare. Ett 50-tal resenärer har förts till sjukhus, flera av dem allvarligt skadade. Därefter hoppar berättelsen bakåt i tiden och stannar på fem månader innan och läsaren får reda på vad som ledde fram till tågolyckan för det är just det som är fjärilseffekten, att ”en marginell påverkan i systemet kan på sikt få stora och oförutsägbara effekter någon annanstans”.

Författare: Karin Alvtegen
Titel: Fjärilseffekten
Förlag: Brombergs

 
2 kommentarer

Publicerat av på 24 april, 2013 i Böcker, Psykisk ohälsa, Sorg, Vänskap

 

2 svar till “Allt spelar roll

  1. ochdagarnagar

    2 maj, 2013 at 20:22

    Jag lyssnar på den nu och den verkar hittills mycket bra!

     
    • Fru E

      4 maj, 2013 at 17:39

      Jag har förstått att den inte gjorde dig besviken! 🙂

       

Kommentera

