RSS

Mina tegelstenar

15 Maj

IMG_1063[1]Upptäckte på twitter att jag hade blivit utmanad – eller tag(g)ad – av Litteraturkvalster att visa upp

* 5 st tegelstenar som jag har läst
* 2 st tegelstenar som jag fortfarande har olästa

Det gör jag gärna! 😀 Just nu råder organiserat kaos hemma hos mig när de gäller böcker. Måste så förtvivlat mycket åka till IKEA och handla en till Expedit-hylla. Här är bokhögar överallt och jag inser att det förmodligen inte räcker med en hylla till…

Förresten, vad är nu en tegelsten? Jag vet inte, men jag sätter gränsen vid 600 sidor. Allt över det tycker jag är mycket tjocka böcker = tegelstensromaner.

OK. Här är mina fem  tegelstenar som stod i hyllorna (m a o lästa, se bilden ovan):

Kate Morton: The Forgotten Garden 645 sidor
J. K. Rowling: Harry Potter and the Goblet of Fire 636 sidor
Elizabeth George: En lögn att lita på 634 sidor
Elizabeth George: Stråk av rött 701 sidor
Kate Morton: The Secret Keeper 602 sidor

Det var inte svårt att hitta böcker inom spannet 600-700 sidor, men däröver är der lite på gränsen för mig, faktiskt. Intressant att både Kate Morton och Elizabeth George fick två böcker med på listan! I sanningens namn hjälpte dotter C mig att plocka ut dem ur hyllan och hon tog nog bara de som såg tegelstensaktiga ut. Jag har säkert några med ännu fler sidor.

IMG_1065[1]Och till sist, de två olästa. Här valde jag själv och valet föll på

Jo Nesbø: Polis 606  sidor (Jepp! Kom till mig häromdagen! 🙂 *längt!*
Jonathan Franzen: Frihet 656 sidor (som jag fick i julklapp 2011! *skäms*)

Som vanligt är jag sist på bollen, känns det som så jag skickar utmaningen vidare till alla som inte blivit tagade än! Lämna gärna en länk till ditt inlägg om du nappar på utmaningen så kikar jag gärna in och kolla på dina tegelstenar (och har du ingen blogg kan du ju bara skriva upp dem i en kommentar).

PS. Linslusen som dök upp och satte sig är en av mina älskade hundar, Haddock.

 
6 kommentarer

Publicerat av på 15 maj, 2013 i Kuriosa

 

6 svar till “Mina tegelstenar

  1. Fanny G

    15 maj, 2013 at 19:52

    Kul! Kom precis på att även jag har den första Morton i bokhyllan. Det är dock lite marigt att hitta tegelstenarna när det huvudsakligen står pocket i hyllan. Alla ser liksom lika tjocka/tunna ut.

     
    • Fru E

      15 maj, 2013 at 20:43

      Jag blev lite förvånad över hur många tegelstenar jag har, faktiskt, så det blev ett aha-moment! Rolig utmaning! 🙂

       
  2. Lotta - hyllan

    15 maj, 2013 at 19:55

    Läs inte Franzen. *krääks*
    Söt vovve 🙂

     
    • Fru E

      15 maj, 2013 at 20:42

      Precis! 🙂 Tror faktiskt det är såna råd som gjort att jag inte börjat läsa den än. Men jag tyckte ju så mycket om Tillrättalägganden, har du läst den?

       
  3. Lena

    15 maj, 2013 at 21:04

    Har inte läst någon av dina tjockisar.

     
    • Fru E

      15 maj, 2013 at 21:14

      Inte läst Kate Morton?! Tror du skulle gilla! 🙂

       

Kommentera

