RSS

Something is missing, Mrs Hayder!

22 Maj

RitualEn sån där mitt-emellan-bok tycker jag att Ritual är. Jag vet att jag har läst nån thriller av Mo Hayder tidigare, men det var pre-blogg, så att säga. Men jag minns att jag tyckte att den var jättebra. Ritual är den första i en serie som heter Walking Man och duon heter Flea Marley och Jack Caffery. Båda två bär på tragiska minnen. För polisdykaren Flea handlar det om hennes föräldrar som försvann under en dykning i tufft vatten. Förmodligen ligger de döda på bottnen men hon plågas av att inte veta exakt var och vad det var som egentligen hände. Poliskommissarie Jack Caffery har en bror som försvann och förmodligen föll offer för en ökänd pedofil, men misstankarna kunde aldrig bekräftas och nu är den förmodade gärningsmannen död och möjligheterna att någonsin få svar i stort sett obefintliga.

Tillsammans får de hand om ett fall som börjar med en upphittad hand som flyter i Bristols hamn. Genast misstänker Flea att det är frågan om ett brott eftersom det är uppenbart att handen sågats av. Hennes gode vän berättar att det förekommer inom vodoo där en avhuggen hand symboliserar en inbjudan. Spåren leder vidare till den undre världen och samtidigt som Marley och Caffery är sysselsatta med fallet får läsaren följa Mossy, en ung drogmissbrukare som i ren desperation ingår ett avtal med djävulen själv. Bokstavligen.

På pappret – och när jag läser vad jag har skrivit om den – så verkar det här vara en superduper deckare! Och visst, jag läser och har svårt att sluta så någonting finns där. Och ändå. Det är definitivt något som saknas. Jag undrar om det är bristen på inlevelse från författaren? För trots att båda huvudpersonerna har såna speciella bakgrunder, så känns det inte så intressant. Jag blir inte så engagerad. Och visst är det spännande, men inte spännande. Men jag har svårt att sätta fingret på vad det är som gör att jag känner så. Kanske är det bara jag som börjar bli lite mer kräsen för vad som är en riktigt bra thriller? Jag vet inte. Nu hoppas jag att de kommande delarna är bättre. Finns det någon där ute som känner igen sig?

Författare: Mo Hayder
Titel: Ritual
Förlag: Modernista

 
1 kommentar

Publicerat av på 22 maj, 2013 i Böcker, Deckare, Psykisk ohälsa, Rec.ex.

 

Ett svar till “Something is missing, Mrs Hayder!

  1. Maria

    29 maj, 2013 at 09:40

    Har läst ett par deckare av Mo Hayder men fastnade inte riktigt.

     

Kommentera

