RSS

Allt jag önskar mig

08 Jun

allt_jag_onskar_mig-193x300

Grègoire Delacourt får läsaren att fundera över vad som egentligen är viktigt i livet i romanen Allt jag önskar mig.

Jocelyne lever ett lugnt och harmoniskt liv med maken Jocelyn. De är ett medelålderspar med utflugna barn. Jocelyne har en sybehörsaffär och bloggar om sömnad på Tioflinkafingrar. Livet blev kanske inte riktigt som de drömde om en gång, men är rätt bra ändå. Det är anledningen till att Jocelyne gömmer sin stora check på drygt 18 miljoner euro i sin garderob, utan att lösa ut den och utan att berätta något om den för någon. Eller jo, hon berättar för sin demente far av just den anledningen att han ändå strax glömmer bort allt. Men hennes man får inget veta för vad gott kan komma av så mycket pengar? Vem vet vad hann får för sig att köpa och göra med sitt liv om han får reda på hur mycket pengar de har! En sån stor rikedom föder bara elände med sig. Hennes släkt och vänner skulle bara bli avundsjuka och obekanta skulle dyka upp med tiggarbrev i händerna. Nej, bättre att låta allt vara som vanligt istället. Jocelyne tänker tillbaka på sitt stillsamma liv och inser att hon varit lycklig, trots att hon ibland gått miste om en del och det enda hon vill nu är att allt ska fortsätta som förut och så kan hon dagdrömma lite om vad hon skulle kunna köpa för pengarna. Gott så. Men trots Jocelynes tappra försök att få livet att fortsätta i samma hjulspår gör hon en dag en fasansfull upptäckt!

Vem av oss har inte drömt om Den Stora Vinsten någon gång? Varje vecka basunerar tidningar ut nya storvinster och rekordvinnare, ibland så hisnande stora vinstsummor att det är svårt att föreställa sig alla dessa pengar. Men vi kan också läsa om tvister då släktingarna kräver varandra på vinstpengar som de anser sig vara rättmätiga ägare till. Såriga konflikter som nog får de inblandade att önska att de aldrig vunnit överhuvudtaget, åtminstone med facit i handen. Det är ett enkelt och rakt budskap i Allt jag önskar mig: Lev i nuet och gläds åt allt du redan har. Tro inte att pengar är lösningen på allt, var tacksam för det lilla. Jag tror att det kan vara svårt när livet förändras i ett ögonblick hur som, även om det är positiva nyheter som en lottovinst. Och det gamla ordstävet ”gräset är inte alltid grönare på andra sidan” är nog ganska sant ändå. Jag tror Jocelyne är enig om det.

Författare: Grégoire Delacourt
Titel: Allt jag önskar mig
Förlag: Sekwa

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 8 juni, 2013 i Böcker

 

Kommentera

