RSS

Historisk höst!

10 Jun

Historiska media ger mestadels ut historiska fackböcker, men brukar också ha några romaner/deckare med varje säsong. Det var Historiska media som gav mig en av förra årets allra starkaste läsupplevelser med romanen Mississippi. Därför blir jag onekligen deras höstutgivning tillsammans med Karavan förlag och hittar flera böcker jag skulle vilja läsa:

CarolinesArv-180x286Carolines arv av Katherine Webb verkar påminna om Kate Mortons romaner som nystar samman berättelser från nutid och dåtid. Två systrar, Beth och Erica, ärver ett släktgods och när de sorterar gammelmormor Carolines saker väller minnena fram över dem. De minns idylliska barndomssomrar men också sådant man inte pratade högt om, som t. ex. kusins Henry spårlösa försvinnande. Carolines arv är författarens debutroman.

Jag blir också påmind om att jag har en oläst roman av Katherine Webb här hemma som nog får bli sommarläsning för mig: A half forgotten song.

StigLindberg-180x217

Stig Lindberg är en av mina favoriter när det gäller formgivning. Hans mönster tycks tidlösa och han hade en sällsynt begåvning. Jag vet nästan ingenting om hans person så därför blir jag väldigt nyfiken på Anna Larsdotters biografi över Stig Lindberg som kommer ut i oktober. Stig Lindberg. Formgivaren och människan är kort och gott titeln.

EttAnnatFlorida1-180x282

Ett annat New York blir defintivt mitt resesällskap nästa gång jag åker till New York! Daniel Sverdberg gjorde succé med sin annorlunda reseblogg med samma namn, som sedan också blev bok. Hans styrka är att han guidar oss bortom alla turistställen och ger oss möjligheten att upptäcka det genuina New York, på ett högst personligt vis. Känslan av att få uppleva något unikt, även som turist. Nu vill han guida oss på nya resmål som San Fransisco, Rom och nu i höst Ett annat Florida. Jag gör en mental anteckning om att defintivt läsa denna om jag någonsin styr min kosa mot Florida!

 
4 kommentarer

Publicerat av på 10 juni, 2013 i Nyheter

 

4 svar till “Historisk höst!

  1. mimmimarie

    10 juni, 2013 at 17:47

    Blir du förvånad när jag skriver att jag fastnade för helt andra böcker av höstens utgivning. 🙂

     
    • Fru E

      10 juni, 2013 at 21:22

      Nej, inte alls. Men mycket nyfiken på vad du hittade. 🙂

       
  2. Lena

    10 juni, 2013 at 20:21

    tack för tipsen.

     
    • Fru E

      10 juni, 2013 at 21:23

      Var så god. 🙂

       

Kommentera

