RSS

Gilla böcker i höst!

17 Jun

tropperLagom till helgen damp SVB:s nya katalog över Höstens böcker ner i min brevlåda. Jag har förstås redan börjat att kolla upp vad hösten har att bjuda på i läsväg. Nu har turen kommit till förlaget Gilla böcker!

Jonathan Troppers roman Boken om Joe gillade jag väldigt mycket så jag har lite förväntningar på Fördelarna med en hjärtattack som kommer ut i oktober. Storyn verkar kul! Den handlar om Silver som får en stroke. Men i stället för att låta sig opereras, så låter han bli. Och medan hjärnan förändras så gör Silver det också och genom hans mun kommer sanningar ut ocensurerade. Sånt som aldrig borde ha yttrats högt.

bjärboJohanna Lindbäck och Lisa Järbos böcker för unga brukar jag gilla och därför är jag särskilt nyfiken på deras gemensamma bokprojekt Vi måste sluta ses på det här sättet. Jag tror det kan bli riktigt bra, hör bara:

Hanna går i trean på gymnasiet och träffar Jens ute på en bar, där de nästan blir osams men kommer desto bättre överens på tunnelbanan hem… Nästa gång de ses är när Jens börjar arbeta på Hannas skola.

Jag tycker det låter som en mysig och lite spännande kärlekshistoria. Dessutom tycker jag att båda författarna är väldigt duktiga på dialoger och skriver dem på ett sätt som känns äkta och autentiskt.

ljus

Ljus ljus ljus av Vilja-Tuulia Huotarinen tilldelades Finlandia Junior-priset, som är en svensk motsvarighet till vårt Augustpris för bästa barn- och ungdomsbok, år 2011. Den utspelar sig på finländska landsbygden strax efter Tjernobylkatastrofen inträffade. Maria blir vettlöst förälskad i Mimi som bär på ett mörker. Och i förlagets beskrivning om boken så står det så här vackert om Ljus ljus ljus: ”Det olyckligaste slutet är inte det där alla dör. Det olyck­ligaste slutet är när bara en blir kvar.”

Kan man bli annat än nyfiken?

 
4 kommentarer

Publicerat av på 17 juni, 2013 i Böcker, Nyheter

 

4 svar till “Gilla böcker i höst!

  1. Carro

    17 juni, 2013 at 18:58

    Som vanligt är jag intresserad av det mesta som Gilla Böcker ger ut! 🙂

     
    • Fru E

      17 juni, 2013 at 22:24

      Mmm. Man har sina favorit-förlag.

       
  2. Hanneles bokparadis

    17 juni, 2013 at 21:07

    märkligt att göra stroke roligt

     
    • Fru E

      17 juni, 2013 at 22:26

      Ja, det kan man tycka, men det är samtidigt förlösande att kunna skratta åt allvarliga ting, tycker jag.

       

Kommentera

