RSS

Alla sorters kakor i en fin samlingsbok

19 Jun

allasortersIngen gång under året tror jag att jag bakar så mycket som jag gör i maj och juni! Det är skolutflykter, kalas, fotbollskiosker och fika på altanen och då behöver man ju något att smaska på. Kristina Eriksson har skrivit en kakbok för oss som gillar både traditionella mördegskakor och mer nyskapande, som till exempel toscakaka med äpple och nutella. Det är 73 recept som varken kräver särskild utrustning eller sällsynta ingredienser. Inte verkar det särskilt svårt och krångligt heller. Anna Clarén har tagit lockande bilder på bakverken och jag gillar att nästan alla har en bild. Det underlättar när man själv ska försöka sig på att baka att man har en bild av hur det ska se ut.

Jag har testat Kladdkakerutor med kokostosca och de blev ljuvligt goda. Som godis! Tyvärr var jag lite snabb att lägga på kokostoppingen. Kladdkakan var fortfarande varm så toscan smälte. Men det var ju mitt eget fel, otålig som jag är. Receptet sa tydligt att jag skulle vänta tills kakan svalnat. Därför blir det inget foto här heller. Nästa gång tänker jag ge mig på Jordgubbsmuffins med massor av vit choklad. Låter smaskigt va? Alla sorters kakor är helt enkelt en insprirerande och användbar bakbok som jag kommer att ösa bakglädje ur framöver!

Författare: Kristina Eriksson
Foto: Anna Clarén
Titel: Alla sorters kakor
Förlag: Semic

 
2 kommentarer

Publicerat av på 19 juni, 2013 i Facklitteratur, Rec.ex.

 

2 svar till “Alla sorters kakor i en fin samlingsbok

  1. ochdagarnagar

    19 juni, 2013 at 23:13

    Så gott det låter – jordgubb och vit choklad är ju en gudagod kombo!

     
    • Fru E

      22 juni, 2013 at 15:48

      It sure is! 🙂

       

Kommentera

