RSS

Allt utom läsning

20 Jul

20130720-192415.jpg

Här har ni mig! Jag fortsätter att blogga från Gotland! Idag var vädret sådär och vi gjorde en del utflykter i stället för att åka och bada som vi hade planerat. Första stoppet blev Barbro Sandell och hennes textiltryck i Norrlanda. Underbara mönster tryckta på tyger och papper, samtliga med förlaga från 1700-talet. Tack för resetipset, Anna!

20130720-164610.jpg

Jag köpte med mig ett lingarn och mönster till en scarf som dotter M vill att jag stickar och även ett broderikit (!!) som jag ska göra en bakduk med gutebullar av! Och jag har alltså inte broderat sen typ mellanstadiet… Dessutom köpte jag en jättevacker löpare i vitt med grönt blommönster.

Sen bar det vidare till Nordlanda fornstuga där vi kunde kika in i stugorna och tänka sig hur det var att bo i dessa för så där 300-400 år sen. Jag funderar om deras mörkerseende var bättre på den tiden? Vi konstaterade att det var väldigt mörkt i husen, trots att det är sommar. Hur var det då på hösten och vintern? Man förstår ju att de såg fram emot sommaren på samma sätt som vi gör idag, men av helt andra skäl…

20130720-164554.jpg

Och sist men inte minst besökte vi Roma kloster. Lite kul, vi räknade ut att vi var där för sju år sen när jag och Herr E cyklade med alla barnen och en hund på norra Gotland. Det var häftigt att vara tillbaka nu och se att tiden stått stilla där medan vi hade blivit sju år äldre och barnen numera 11,13 och 15!

20130720-164532.jpg

Jag kan bara konstatera att dagen inte har inneburit någon som helst litterär aktivitet. Inte en baksida har blivit läst! Imorgon väntar en dag på stranden (innan fotbolls-EM börjar på tv:n!) och då SKA jag läsa!

 
2 kommentarer

Publicerat av på 20 juli, 2013 i Kuriosa, Resor

 

2 svar till “Allt utom läsning

  1. Anna

    25 juli, 2013 at 13:35

    Härligt att ni hittade till Barbro. Visst var där fint!

     
    • Fru E

      25 juli, 2013 at 14:57

      Ja, verkligen jättemycket fina saker! Har börjat på stickningen. 🙂

       

Kommentera

