RSS

Något för alla Kate Morton-fans minsann!

25 Jul

webbJomen visst. Katherine Webbs roman A Half Forgotten Song är verkligen i samma stil som Kate Mortons böcker! Härligt att hitta en alldeles ny författare som har skrivit flera böcker som jag inte läst. Dessutom på ren chans! Jag trodde ju att jag skulle tycka om, men man vet ju aldrig, eller hur?

Det var ett tag sen jag läste på engelska och därför tog det ett tag att komma in i berättelsen. Det kan också bero på att jag behövde vänja mig vid sättet den var upplagd på. Här finns inga tydliga övergångar från dåtid till nutid, t ex genom kapitelindelning och dessutom var kapitlen långa så ibland behövde jag göra ett avbrott ”mitt i”. Det har verkligen stor betydelse för läsbarheten hur en text är disponerad! Men när jag kom in i A Half Forgotten Song så var jag fast!

Nutidshistorien handlar om galleristen och den en gång så lovande konstnären Zach som i ett försök att ta tag i sitt vilande bokprojekt om den store målaren Charles Aubrey, beger sig till Dorset. Hans liv är kaotiskt. Galleriet går så där, hans fru har lämnat honom och tagit med sin deras sexåriga dotter till USA med en ny kärlek och Zach känner att han måste skriva den där boken nu, annars får han nog betala tillbaka förskottet han fått. Charles Aubrey var en stor konstnär som var en riktig kvinnokarl. Hans motiv bestod ofta av kvinnor i olika poser. När Zach får tag i en av dem, Mitzy, blir han överlycklig, men upptäcker snart att Mitzy själv inte är så angelägen att berätta sin historia.

Hon var fjorton år när hon först mötte Charles Aubrey och hans familj. De flyttade in i ett sommarhus i byn och Mitsy blev vän med en av döttrarna i familjen. Mitzy blev snart som en i familjen på somrarna och mötet med Aubreys gav henne inblick i ett helt annat liv än det kärleksfattiga och hårda liv som hon och hennes mamma levde tillsammans. När Charles berättar att han gärna vill måla av henne så tror hon inte att det är sant. Kan någon verkligen tycka att hon, halvromen Mitzy, är vacker nog för en tavla? Hans uppmärksamhet är som torrt fnöske på en eld och snart är Mitzy upp över öronen förälskad i den äldre mannen på ett himlastormande sätt, typiskt för den första stora Kärleken. Men förälskelsen har ett högt pris och en sommar förändras allting. Allt på grund av Mitzy.

Det är väldigt intressant. Till en början så gillar jag Mitzy och känner stor sympati och värme för henne, men när jag slår igen boken så är mina känslor helt andra. Jag vill inte avslöja på vilket sätt för då förstör jag berättelsen, men visst är det spännande att det blir så? Katherine Webb gav som sagt mersmak och extra kul är det ju att förlaget Historiska media ger ut hennes debutroman på svenska i september. Missa inte!

Författare: Katherine Webb
Titel: A Half Forgotten Song
Förlag: Harper Collins

 
 

5 svar till “Något för alla Kate Morton-fans minsann!

  1. Hanneles bokparadis

    26 juli, 2013 at 09:09

    Tack för tipset!

     
  2. Helena

    19 augusti, 2013 at 13:52

    Nej men ser man på! Jag köpte en annan Katherine Webb när jag var i England häromåret – inköpt just för att jag tyckte det doftade lite Kate Morton. Har dock inte hunnit läsa den än, utan den står så tålmodigt och fint i min hylla för olästa böcker. Nu så…! (Tack för påminnelsen, och denna verkar ju också bra!)

     
    • Fru E

      19 augusti, 2013 at 14:01

      Ser fram emot att höra vad du tycker!

       
  3. Lingonhjärta

    5 december, 2014 at 19:01

    Ååååh! Hur sugen blev man inte på den här också nu 😀

     

Kommentera

