RSS

Bokklubben vid livets slut

26 Jul

(Den här boken har jag bloggat om tidigare, jag vet det, men på nåt mystisktt sätt är inlägget försvunnet så jag skrev ihop ett nytt, för min egen skull.)

bokklubbenBokklubben vid livets slut av Will Schwalbe bygger på autentiska händelser i författarens liv. År 2007 diagnosticeras Wills mamma med långt framskriden cancer i bukspottskörteln och hon får veta att sjukdomen är obotlig. Mary Anne kommer att dö i cancer. Det som återstår nu är att förlänga den sista tiden så mycket som möjligt och samtidigt göra livet drägligt för henne. Tung behandling med bland annat cellgifter sätts in och till en början minskar faktiskt tumörerna. Men tyvärr är det högst tillfälligt. Cancer är en målmedveten sjukdom och snart har den funnit ett sätt att överleva, trots cellbehandling och medicinering.

Det är just under cellgiftsbehandlingen som Will och Mary Anne börjar diskutera böcker de läst. De har alltid läst mycket båda två och gärna tipsat varandra. Will har dessutom jobbat som förläggare under flera år. Men på något sätt blir boksamtalen till mer där i rummet på sjukhuset. Det blir reflektioner och tillbakablickar på de år som gått men också om lärdomar som dragits under livets gång. Mary Anne har varit – och är in i det sista – väldigt engagerad i flyktingars situation runt om i världen och har arbetat mycket med insamlingar till olika projekt för att förbättra livsvillkoren för de mest utsatta människorna. Ja, till och med under hennes svåra kamp mot den dödliga cancern så är hon involverad i ett projekt som syftar till att upprätta ett bibliotek i Afghanistan. Drivkraften i Mary Annes liv är definitivt hennes starka gudstro och den blir en tröst på många sätt. Will är mer av en tvivlare, men tar egentligen aldrig några diskussioner med modern om saken.

Och det är det jag kan tycka nästan är lite provocerande med den här biografin. Det är fint med en sons villkorslösa kärlek, men i lagom portioner. Här blir Mary Anne den oklanderliga madonnan. Så mycket mer god än någon annan (ok, kanske Jesus vinner där ändå). Jag förstår att boken inte alls är skriven som en sons uppgörelse och det är helt ok, men lite mer distans kunde han väl ändå försöka ha när han ska skildra sin mamma. Eller begär jag för mycket? Jag tycker inte det är riktigt sunt i alla fall. Och så retar jag mig mer och mer på att Mary Anne bär sin sorg och smärta med ett sånt stoiskt lugn. Jag kommer på mig själv med att sitta och undra när hennes ilska mot den fruktansvärda orättvisa en cancersjukdom ändå måste upplevas som, ska blomma upp? Hon bara accepterar fakta! Så jag är lite vankelmodig i mitt omdöme om Bokklubben vid livets slut. Det är en fin berättelse, men den står mig lite upp i halsen till slut.

Författare: Will Schwalbe
Titel: Bokklubben vid livets slut
Förlag: Modernista

 
2 kommentarer

Publicerat av på 26 juli, 2013 i Böcker, Biografier, Kärlek, Sorg

 

2 svar till “Bokklubben vid livets slut

  1. Hanneles bokparadis

    27 juli, 2013 at 07:24

    Jag fick stor behållning av boken. Mary Anne var ju en mycket berest kvinna, Kabul i Afghanistan var en av hennes favoritplatser; hon såg det värsta och trodde på det bästa, som sonen skriver. Härligt med en stor familj och vänkrets, alla stöttar henne och följer med henne till behandlingar. Trots att alla var väldigt upptagna med allt möjligt. Här får man väl sitta ensam där… inte ha någon att prata böcker med.

     
    • Fru E

      27 juli, 2013 at 12:35

      Jovisst, men ingenstans fanns utrymme för sund kritik. Ingen av barnen verkar ha lidit det minsta av att mamman var frånvarande så mycket, både mentalt och fysiskt. Jag tyckte det saknades äkta känslor, allt var så tillrättalagt. Men visst önskar man att man hade den kärleken runt omkring sig när det är dags.

       

Kommentera

