RSS

Vem är jag egentligen?

17 Aug

denfemteJag tycker själv att jag har en ganska bred litterär smak, men om det skulle vara något jag undviker så är det 1. fantasy (och här räknar jag in även vampyrlitt.) 2. dystopier 3. sci-fi*. Jag har läst lite fantasy (Eddings och Tolkien) när jag var yngre och ett fåtal dystopier (t. ex. Vägen) och visst läste även jag Stephanie Meyers vampyrböcker och Douglas Adams, men de är verkligen i minoritet när det gäller min läsning. MEN: Detta gäller inte alls ungdomsböcker! Visst är det lite märkligt att de senaste årens bästa ungdomsböcker, enligt mig, är just det jag inte vill ha när jag läser vuxenlitteratur?! Jag menar, jag sträckläste ju Hungerspelstrilogin, Cirkeln, Divergent och ser very,very much fram emot att läsa uppföljarna till de serier som inte är avslutade än! Och jag sprang Växjö runt på utgivningsdagen av Rick Yanceys Den femte vägen för att hitta ett ex! Så visst är frågan berättigad: Vem är jag egentligen?

Den femte vågen utspelar sig inte alltför avlägsen framtid. Cassie, en helt vanlig 16-åring, är en av få överlevande efter de fyra första vågorna av en välplanerad attack från utomjordingar eller De andra som de även kallas. Det finns ingen el och endast begränsat med vatten. Båda hennes föräldrar är döda och löftet till dem att ta hand om Sammy, hennes sexårige lillebror, visar sig vara svårt att hålla när Sammy hämtas av en mystisk skolbuss. Fast besluten om att finna Sammy igen ger sig Cassie iväg från sitt gömställe. De andra ser ut precis som vanliga människor och därför vet hon att hon inte vågar lita på någon hon möter. Nu måste ensam betyda stark, om hon ens ska ha någon chans att överleva i en värld som inte längre är som förut.

Det är helt enkelt beroendeframkallande, nervkittlande läsning och skildringen av hur Cassie och hennes vänner fortsätter titta på youtube och spana på killar trots att ett rymdskepp har landat på jorden är bara så bra. Det som mest är en kul grej med utomjordingar blir snart till en mardröm som stjälper vardagsproblemen helt åt sidan. Jag är fast från första sidan, startsträckan är noll! Det är bara så himla bra det här! Hur ska jag kunna vänta kanske ett år på att få läsa fortsättningen?!

* Och nu läser jag Enders spel!

Författare: Rick Yancey
Titel: Den femte vågen
Förlag: Rabén & Sjögren

 
3 kommentarer

Publicerat av på 17 augusti, 2013 i Böcker, Dystopi, Kärlek, Sci-fi, Sorg, Spänning, Ungdomar, Vänskap

 

3 svar till “Vem är jag egentligen?

  1. snowflake

    19 augusti, 2013 at 20:41

    Det låter som att du är i nära kontakt med din inre tonåring. 🙂

     
  2. Fru E

    19 augusti, 2013 at 21:38

    Ja! Så är det ju förstås! 🙂

     

Kommentera

