RSS

På besök i välbekant Nesser-land

19 Aug

nesserDet är ett grått, dimmigt landskap som är omslaget till Håkan Nessers nya (fristående) roman, Levande och döda i Winsford. Det är också tills tor del på en sådan plats som berättelsen utspelar sig, nämligen i byn Winsford på Exmoorheden. Även om det också förekommer betydligt varmare ställen som Grekland och Marocko. Till den engelska byn kommer en dag en kvinna med sin hund. Hon tycks ha dykt upp helt plötsligt och till synes av en slump. Det enda hon lovat sig själv är att hon ska överleva sin hund. Sen kan hon dö.

Kvinnan har ett mörkt förflutet och lite i taget får läsaren reda på hennes historia. Varför hon befinner sig just där hon gör, vem hon är och inte minst, vad hon har gjort. Berättelsen varvas med dåtid och ett berömt författarpar som levde med sina vänner i sus och dus, men där något som förändrade allting för de inblandade inträffade. Livet går inte att sätta på paus, vilket kvinnan snart blir varse och en ny manlig bekantskap får henne att ompröva sitt liv och kanske hoppas på en ljusare framtid.

Jag vet att jag kanske låter lite mystisk så där, men jag är rädd för att förstöra för er som ännu inte läst Levande och döda i Winsford. Stämningen är typiskt Nessersk och det är just det som jag tycker är Håkan Nessers storhet, att hans berättelser befinner sig någonstans i gränslandet för fantasin och den verkliga världen. Det är svårt att sätta fingret, men känslan att allt kan hända är med mig under hela läsningen. Jag tycker att det var lite trögt i början, men plötsligt har den gripit tag i mig och jag vill bara läsa vidare. Det är väl en underbar känsla! Jag gillar också att jag, i vanlig ordning när jag läser Nesser, lär mig några helt nya ord. I den här romanen är det till exempel nazistkoryfé som torde betyda något i stil med ”någon som tar väldigt stor plats på ett högt odemokratiskt vis” (min egen tolkning). Roligt är det!

Författare: Håkan Nesser
Titel: Levande och döda i Winsford
Förlag: Albert Bonnier

 
6 kommentarer

Publicerat av på 19 augusti, 2013 i Böcker, Spänning

 

6 svar till “På besök i välbekant Nesser-land

  1. Anna

    19 augusti, 2013 at 22:52

    Jag lyssnade som ljudbok och det blev gastkramande. mörkrädd är ordet.

     
    • Fru E

      20 augusti, 2013 at 17:47

      Det kan jag mycket väl förstå!

       
  2. Monika

    20 augusti, 2013 at 06:34

    Jag var lite tveksam till den här boken, trots att jag gillar Nesser, men nu får det nog bli så att även denna får flytta hem till mig någon gång.

     
    • Fru E

      20 augusti, 2013 at 17:47

      Varför tveksam? Jag tyckte att den var lite seg till en början, men sen! Tycker du ska läsa, jag. 😉

       
  3. Bokmoster

    20 augusti, 2013 at 12:07

    Jag läste som följetong i SvD, åh, så bra den var! Mystisk o ändå helt vardaglig, en krypande spänning. Det var något av en prövning att läsa som följetong men ändå ganska bra, för jag kunde inte sluka den som jag skulle ha velat, utan fick tid att fundera lite på varje avsnitt till nästa dag 🙂

     
    • Fru E

      20 augusti, 2013 at 17:49

      Jag har försökt läsa följetong någon gång men det slutar alltid med att vi åker bort och så glömmer jag bort var jag var och får låna boken istället. Annars gillar jag idén med följetong!

       

Kommentera

