RSS

Hajpad sci-fi som jag borde ha låtit bli

23 Aug

enders_spel_omslag_0Ibland har jag fel när det gäller böcker. Enders spel av Orson Scott Card var inte en bok för mig. Jag vet (eller?) att sci-fi inte är min grej egentligen, men ett nytryck av en omtalad roman med närmast klassikerstatus som dessutom är filmaktuell snart kanske ändå vore något för mig?

Svaret är nej och jag ska berätta varför. Handlingen i korthet är att pojken Ender är nummer tre i syskonskaran i en familj som fått dispens att skaffa fler barn. Hans syster och bror har redan ratats i tester med monitorer om att vara den person som ska rädda Jorden undan de elaka giftingarna. De var väldigt nära att gå vidare till den förberedande skolan och när det upptäcks att Ender är den perfekta summan av sina två syskon, så skickas han bort från jorden med en skyttel för att vid sex års ålder börja vid stridsskolan. Där testas han hårt av Graff och major Anderson och får lära sig att klara sig själv i olika svåra situationer. Dagarna ägnas av datorspel och träning i att strida i nollgravitation medan Ender försöker räkna ut hur han ska överlista alla runt omkring sig.

Det är alldeles för mycket dataspel och fajter för att jag ska orka hålla intresset uppe. Alltför många tekniska finesser som det antagligen är meningen att jag ska utropa beundrande bifall åt när jag läser om dem, men som jag är alldeles för korkad (och ointresserad!) för att förstå! Men det händer ju nästan inget nytt alls på alla dessa sidor och Den Stora Slutstriden är över på några sidor och väldigt o-spännande. Dessutom köper jag inte gestaltningen av den sexårige Ender. Visserligen kan man tänka sig att han är som de barn som kröntes till kungar förr och inte har haft någon egentlig barndom, men jag tycker man vet för lite om hans liv fram till uttagningen för att kunna konstatera att det är så. Tyvärr, Enders spel var förslösad lästid för min del, men å andra sidan är jag nog inte heller målgruppen och därför antagligen inte helt rättvis.

Författare: Orson Scott Card

Titel: Enders spel

Förlag: Modernista

 
 

Kommentera

