RSS

Min mormor hälsar och säger förlåt

12 Sep

OveUndrar du hur sjutton Fredrik Backman ska kunna få till det i en ny roman efter dundersuccén med En man som heter Ove? Kan det bli lika fint och varmt, lika roligt? Det snabba svaret på den här frågan är Nej. Min mormor hälsar och säger förlåt är inte en ny Ove. Det är en väldigt underlig roman på många sätt. Jag diskuterade med en kollega till mig om vilken målgruppen är. Är det givet att sätta denna i handen på alla de låntagare i olika åldrar som älskar Ove? Hur mycket av underfundigheten och de populärkulturella referenserna går helt förbi alla över 50? Vad spelar det i så fall för roll för läsupplevelsen? Vi kom inte fram till något svar, vi vet faktiskt inte än.

Huvudpersonen Elsa är nästan åtta och bästis med sin sjuttiosjuåriga mormor, som är helgalen och helt utan spärrar. Men väldigt omtänksam och klok innerst inne. Elsa har inga jämnåriga vänner. I skolan springer hon för att undkomma sina plågoandar som aldrig tycks lämna henne i fred. Mormor bor i lägenheten bredvid Elsa och hennes mamma och mammas nye kille George. Och Halven som än så länge bor i mammas mage. Och så finns det en massa andra i huset förstås.

Elsas mormor är väldigt bra på att berätta historier. Elsa och mormor reser i fantasin till Landet-Nästan-Vaken och de sju kungarikena där. Där finns det molndjur, worser och arbetslösa drakar som dräller runt och super hela dagarna. Men så dör mormor i cancer och lämnar ett brev efter sig som Elsa måste överlämna. Ett brev där hon hälsar och säger förlåt. Det blir upptakten till ett nytt sorts äventyr där sagorna och verkligheten överlappar varandra.

Jag tycker så mycket om personerna i den här boken – trots att de ibland mer blir närmast karikatyrer så funkar det ändå. Jag som läsare kan ju lätt identifiera dem! Det som jag har väldigt svårt för i böcker är sagor som vävs in och i början har jag god lust att hoppa över dem helt MEN! Jag inser ju att dessa finns där av en anledning och att jag nog kommer bli belönad för mitt tålamod längre in i berättelsen och så blir det ju också. Däremot tycker jag ibland att Fredrik Backman upprepar sig lite och jag tror att han hade kunna skala av en 75 sidor i alla fall, för någonstans i mitten tappar romanen lite fart. Slutligen, det är svårt att inte bli imponerad av en författare som lyckas hålla reda ut alla trassliga spår på ett skickligt sätt i ett slut där allt plötsligt faller på plats och får sin förklaring. Det är inte alls särskilt trovärdigt, men det är en fin fantasi!

Författare: Fredrik Backman
Titel: Min mormor hälsar och säger förlåt
Förlag: Forum

 
5 kommentarer

Publicerat av på 12 september, 2013 i Barn, Böcker, Humor, Psykisk ohälsa, Rec.ex., Vänskap

 

5 svar till “Min mormor hälsar och säger förlåt

  1. Lottens Bokblogg

    12 september, 2013 at 21:34

    Jag tyckte det var fantastiskt hur han fick ihop historien och när jag insåg alla bottnar så var jag imponerad. Det är ingen Ove, men jag tyckte det var väldigt bra!
    Funderade över målgruppen också, för mig funkade allt. Intressant var att vår 13-åriga dotter läste den och gillade den också!

     
    • Fru E

      14 september, 2013 at 22:43

      Vad spännande att din dotter gillade! Det kanske är en allåldersbok, med en maxålder på 50 då? 🙂

       
  2. Lena

    13 september, 2013 at 13:52

    Ser så fram emot att läsa denna framöver!

     
    • Fru E

      14 september, 2013 at 22:44

      Förvänta dig ingen ny Olle-bok bara!

       

Kommentera

