RSS

Avgrundens änglar

16 Sep

avgrundensDet var dotter M som tipsade mig om Avgrundsänglar redan i våras när hon gjorde sin prao på BonnierCarlsen i Stockholm. Hon fick under en av dagarna läsa manuset och ringde mig och sa ”Mamma, du bara måste läsa den när den kommer. Den är så spännande! Det är nog den bästa bok jag läst!” Så givetvis var jag snabb på att låna hem två ex. direkt när den kom till jobbet. Herr E var ju också tvungen att läsa, förstås.

Jag har läst några böcker av Magnus Nordin tidigare. En av dem minns jag att jag verkligen fick rysningar av, Huset vid vägens slut. Hans berättelser vänder sig nog främst till lite äldre ungdomar i första hand, men därmed inte sagt att vuxna inte kan bli skrämda av den, tro mig… Avgrundens änglar handlar om ett modernt fenomen, grooming, som innebär att äldre, företrädesvis män, tar kontakt med minderåriga tjejer/killar på nätet i sexuellt avseende. Det är ett viktigt ämne att ta upp i en ungdomsroman, tycker jag. Särskilt med tanke på att mina egna döttrar har svårt att förstå att det kan hända vem som helst, även dem. Själv ämnet i sig gör ju att det automatiskt blir väldigt otäckt också.

För några år sen försvann tonårstjejen Ada spårlöst och nu har ännu en försvunnit, Julia, utan att någon sett eller hört något. Alice är ny i stan och har skyddad identitet. Hon är van vid att fly och vet att de förmodligen snart måste ge sig av igen. Det är omständigheter som gör att det är svårt att skaffa vänner, men när svenskaläraren Molly bjuder hem Alice lär hon känna Samira och Hannes. Tillsammans med Molly utgör de en aktionsgrupp som kallar sig Avgrundens änglar. Deras uppdrag är att spåra män som ägnar sig åt grooming och lära dem en läxa så att de aldrig någonsin gör om det. En av aktionerna filmas och skickas till kriminalkommissarie Louise Hjelm i hopp om att hon ska starta en utredning och sätta dit förövarna. Under tiden håller tiden på att rinna ut för Julia och det blir en kamp mot klockan. Ska Avgrundens änglar kunna hitta Julia innan det är för sent?

Magnus Nordin skriver otroligt medryckande! Det är så spännande hela tiden och om man bortser från vissa mindre trovärdiga komponenter, så är det lätt att svepas med. Kapitlen är korta, det är mycket dialog och det händer grejer hela tiden. Jag förstår precis vad det är som dotter M gillade så mycket!

Författare: Magnus Nordin
Titel: Avgrundens änglar
Förlag: BonnierCarlsen

 
4 kommentarer

Publicerat av på 16 september, 2013 i Böcker, Deckare, Spänning, Ungdomar, Vänskap

 

4 svar till “Avgrundens änglar

  1. Monika

    17 september, 2013 at 06:41

    Jag ska lägga författarens namn på minnet, det låter som något jag skulle kunna gilla 🙂

     
    • Fru E

      18 september, 2013 at 19:23

      Absolut, Monika! Perfekt litteratur om man behöver kicka igång läslusten!

       
  2. Ylva

    17 september, 2013 at 12:15

    Praktik hos Bonniers! Vilken dröm! Jag har gillat det jag läst av Nordin, mycket spännande!

     
    • Fru E

      18 september, 2013 at 19:24

      Ja och det var så fint att hon blev så väl omhändertagen där! Hon hade en jättekul vecka!

       

Kommentera

