RSS

Allt för din skull

19 Sep

20130917-220830.jpg

Jag blev både glad och smickrad när jag fick erbjudandet att förhandsläsa Allt för din skull av Christina Stielli. Att få läsa en roman innan den finns ute i handeln är en ynnest och väldigt spännande för man har ju ingen förförståelse alls av texten. Det enda jag visste var att berättelsen skulle bygga till viss del på självupplevda händelser. Christina Stielli växte själv upp i en frikyrklig miljö där skam och ångest var ständiga följeslagare. Jag läste Allt för din skull på min semester på Gotland i somras, oftast innan jag skulle somna = inte bra. Det här är en berättelse som biter sig fast i läsaren, som liksom dras med i utan att kunna stå emot. Bitvis är det obehagligt och ibland riktigt avskyvärt och det gör ont att läsa om tonårstjejen Karoline, som är så fruktansvärt ensam, trots att hon utifrån tycks ha både familj, vänner och en kristen gemenskap runt sig. Och jag tänker att det är dessa barn som kanske är mest skyddslösa av alla vid misshandel och övergrepp eller andra kränkningar. De där barnen som tycks komma från så stabila hem…

Det här är en roman där det blir väldigt tydligt hur kvävande religionen kan vara, särskilt för barn som växer upp i hem där det alltid finns ett rätt sätt och ett fel sätt. Där barnet aldrig tillåts avvika, experimentera eller komma till egna slutsatser. Frågorna är redan ställda, svaren finns färdiga. Känslan av att alltid kunna anstränga sig lite till, att aldrig duga bara för att du är du. Det är klaustrofobiskt att läsa om Karolines vardag hemma. Om burken med bibelcitat som får avsluta varje dag, tillsammans med mamma på sängkanten, noga övervakande att händerna ligger prydligt ovanpå täcket när lampan släcks. Om en pappa som inte längre vet hur han ska bete sig mot sin dotter som börjar bli en vuxen kvinna och flyr det kvävande, glädjelösa äktenskapet till jobb och en annan kvinnas famn. Och så morbror Aron som övervakar allt och dessutom är församlingens pastor, i direkt kontakt med Gud och ett rättesnöre för alla att förhålla sig till. Denna vidrige karl som inte alls lever efter kristna principer, egentligen, men utnyttjar Guds namn för att få sina egna behov tillfredsställda på ett vidrigt sätt. Jag märker att nu, bara när jag skriver om morbror Aron så blir jag upprörd! För han finns ju i verkligheten. Tänk bara på Knutbypastorn Helge Fossmo, till exempel.

Allt för din skull är en stark roman om en ung tjejs väg in i vuxenlivet, som blir lite mer dramatisk än man hade önskat. En roman om stort mod, om att möta sina rädslor och våga utmana ”sanningar” för att hitta sin egen väg genom livet. Trots allt mörker som ryms i romanen, inger den läsaren hopp. Jag tror på Karoline, att hon klarar att slå sig fri från de bojor som församlingen slagit runt henne. Det är rätt mäktigt, ändå. Tyvärr hastas slutet fram lite, tycker jag. Det hade varit mer trovärdigt om Christina Stielli hållt igen lite. Nu blev det lite ”amerikanskt filmslut” över det, tyvärr. Men ändå, det här är en berättelse som berör mig väldigt mycket.

Så här fin blev till slut den tryckta boken:

alltfördinskull

Författare: Christina Stielli
Titel: Allt för din skull
Förlag: Wahlström & Widstrand

 
 

3 svar till “Allt för din skull

  1. Lottens Bokblogg

    19 september, 2013 at 08:02

    Jag läste den tidigare i veckan och kunde bara inte sluta… Tyckte oerhört mycket om den, men delar av slutet blev för mycket ”amerikansk film”.

     
    • Fru E

      20 september, 2013 at 23:16

      Instämmer helt. Det är lite synd att hon inte håller igen lite mer på slutet. Jag hade kunnat tänka mig ett mer öppet slut ö h t.

       

Kommentera

