RSS

Kokbok på lättläst – vem vill äta detta?

23 Sep

Det finns bra lättlästa böcker och det finns dåliga lättlästa böcker. Lätt och läckert – mat i mikro av Gun-Britt Andersson och Kent Jardhammar är ett exempel på en USEL sådan. Jag fick mig ett gott skratt när jag upptäckte den i bibliotekets LL-hylla, men i en djupare mening så är det ju faktiskt väldigt sorgligt. För visst ska även personer med läshinder och eller begåvningshandikapp få smarriga recept på näringsriktig mat? Jag undrar hur författaren till den här boken egentligen tänkte… Upplägget med tydliga bilder utan text är jättebra, men vem vill äta detta:

LLett

En strimlad aubergine med färdigtärnad feta som stått i mikron i 2 minuter? Oliverna som man har slängt på tillsammans med ett glas rött räcker liksom inte för att rädda den här ”grekiska gratängen”!

Men min favorit i denna receptsamling är ändå Soppa med avokado och crème fraiche med saffran och tomat. Den ser ju ändå ganska aptitlig ut, eller hur?

LLtvå Men låt oss kika på hur man tillagar denna kulinariska upplevelse (att kalla det för maträtt är nog att ta i):

LLtreDet kanske inte syns så tydligt på den här bilden men ingrdienserna i denna ”soppa” är alltså 1. en mosad avokado 2. en burk crème fraiche med tomat och saffran 3. lite vatten Sen är det bara in med det i mikron 2 min! Det låter väl mumsigt? Hm…

Nej, jag är ledsen LL-förlaget. Jag gillar idén, men den här kokboken borde man tänkt ett varv till med! Pinsamt dålig!

Författare: Gun-Britt Andersson & Kent Jardhammar
Titel: Lätt och läckert – mat i mikro
Förlag: LL-förlaget

 
4 kommentarer

Publicerat av på 23 september, 2013 i Facklitteratur, Lättläst

 

4 svar till “Kokbok på lättläst – vem vill äta detta?

  1. Hanneles bokparadis

    23 september, 2013 at 22:25

    Barnkokböcker är roligare.

     
  2. mimmimarie

    24 september, 2013 at 05:53

    Ja, jag blir ju inte hungrig precis.

     
  3. Karolina

    2 oktober, 2013 at 13:33

    Haha, nej det kanske inte verkar så läckert – men till kokbokens försvar får vi säga att den kom ut för 7 år sedan och, framför allt, att den gav vissa målgrupper som annars har mycket svårt att själva få i sig näringsriktig mat självförtroendet att över huvud taget våga prova på att laga egen mat. För många står det helt enkelt mellan det här och en påse chips… Men det är klart att vi hade gjort den annorlunda om vi gjort den idag.

    I vår ger vi på LL-förlaget ut en inspirerande och välgjord kokbok som handlar om att äta efter säsong, med massvis med härliga fotografier. Håll utkik!
    Vi är också stolta över boken ”Matlådan – med smak från hela världen”, som fick pris för Årets svenska måltidslitteratur av Måltidsakademin i Grythyttan.

    Hälsar Karolina på LL-förlaget

     
    • Fru E

      7 oktober, 2013 at 19:02

      Hej Karolina! Tack för ditt svar! Jag förstår intentionen, men tycker ändå att resultatet är klent. Även för sju år sen borde man ha kunnat gjort en näringsriktigt, enkel kokbok för målgruppen. Det låter spännande med vårens kokbok, jag ska definitivt hålla utkik! Och jag instämmer Matlådan – med smak från hela världen är superfin så visst finns det bättre alternativ! (och jag gallrade den här kokboken från våra LL-hyllor).

       

Kommentera

