RSS

Min bokmässa 2013 FREDAG

30 Sep

Fredag och klockan är ställd på kvart i 8. Unnar mig lyxen att ligga och dra mig lite och läsa lite i Giordanos bok Den mänskliga kroppen. Första seminariet blir det enda av de tre som jag planerade att gå på: Bilderboken – en samhällsanalys i tittskåpsformat med fyra bilderboksförfattare: Pija Lindenbaum, Per Gustavsson, Maria Nilsson Thore samt Katarina Strömsgård.

Bok4

De samtalar om olika knep de har för att väcka läsarens associationsförmåga och är Pija och Per är oense om en snäll vuxen alltid måste vara tjock? Långa och smala personer i bilderböcker är ofta lite läskiga, tycker Per. Maria Nilsson Thore har ett knep. För att skildra storleksförhållandet mellan barnet och den vuxne så tecknar hon endast en del av den vuxne, t.ex. upp till midjan. Detta för att barnet inte ska behöva bli pyttelitet utan kan få vara stort på bilden. Det blir en hel del skratt när hon berättar om hur hon låter djuren vara symboler för mänskliga fenomen i sin nya bok Tre, Enis och en till. Där får hjorden beteckna radhusområdets konformitet: Alla ser likadana utanpå, men insidan är olika. Katarina Strömsgård bryter gärna mot normer i samhället i sina bilderböcker, men menar att det är viktig med en balans. Det får inte bli för stort fokus på det normbrytande. Väldigt intressant seminarium och fyra verbala författare som verkligen vet vad de talar om.

Jag träffade supertrevliga Ulla Tillgren från Bazars förlag också! Vi har haft en hel del mejlkontakt så det var kul att få ett ansikte till namnet. Jag hade velat gå på Bazars bokfrukost med David Safier och Cecilia Samartin, men valde bort den eftersom jag hade bokat plats på Breakfastbookclubs boksamtal med Mikael Fant på lördagsmorgonen. Ulla tipsade mig om att gå och lyssna på Cecilia Samartins miniseminarium på eftermiddagen och sa att hon är så fängslande och speciell. Jag har aldrig läst något av Samartin, liksom tänkt att hennes romaner inte riktigt är min stil, men efter att ha hört Anna och Anna-Lena prata så varmt om henne så har jag blivit riktigt nyfiken.

På eftermiddagen, innan Samartin, bjöd årets bloggambassadörer in till bloggmingel i R3. Jättetrevligt och fint bokbord att plocka ifrån!

bok5

Jag träffade bl. a. Mathias på bloggen Ordförrådet och pratade noveller och fick med mig Anna till både till Caitlin Moran och Cecilia Samartins seminarium, trots att hon redan lyssnat på den förra. Tack för trevligt sällskap, Anna! 🙂

Först skyndade vi till Caitlin Moran med tanken om att det skulle bli viktigt att ta en plats i kön för att komma in. Mycket riktigt. Vi var nästan först när vi kom, men snart ringlade sig kön lång. Vi fick sällskap av Anna-Lena som lyckats smita från sitt eget mingel. Alla ville se Caitlin Moran! 🙂

bok7

Det är inte lätt att veta hur utstuderad hennes nonchalans och avslappnade stil egentligen är, men hur som helst är hon förbaskat rolig! Jag skrattade gott åt hennes besök på sexklubb med Lady Gaga i Berlin och är glad för att hon valde att bli författare (istället för 1. morsa 2. prostituerad som också var tänkbara framtidsyrken för en fattig ung, irländsk tjej). Caitlin Moran hade inte behövt nån moderator, hon klarar verkligen att inta en scen på egen hand! Och jag mös i min bänk när hon pratade varmt om bibliotek och bibliotekarier!

Bok6

Cecilia Samartin var fantastisk! Hon berättade om sin uppväxt på Kuba och hennes ”grandfather” (morfar? farfar?) som inspirerat henne till att bli författare. Jag trollbands och det var något nästan magiskt när hon berättade! Väldigt lågmäld i sin person, men ändå en sån som kan fylla ut ett rum bara genom att vara. Nu är jag väldigt pepp på att läsa Drömhjärta, som jag också fick signerad!

Dagen innehöll också en massa andra roliga möten, bland annat med en kär barndomsvän som jag numera bara träffar en gång varje år – på bokmässan!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 30 september, 2013 i Bokmässan

 

Kommentera

