RSS

Min bokmässa 2013 LÖRDAG

30 Sep

Den bokade sviten innebar att jag kände mig lite tvungen att nöja mig med två nätter i Göteborg så därför blev lördagen min sista bokmässedag. I vanlig ordning kom min man och mina barn till Göteborg för att gå på bokmässan tillsammans med mig. Men innan de kom frukostsällskapade jag med Therese och sen gick vi tillsammans till boksamtalet med Mikael Fant om hans senaste roman Vattnet i mars, som Breakfastbookclub hade anordnat tillsammans med Piratförlaget. Vi samlades vid huvudentrén och ledsagades av Mattias Boström från Piratförlaget in till deras monter, åtta (?) kvinnor och författaren själv. Det blev ett jättetrevligt samtal där vi alla var rörande överens om romanens storhet. 🙂 Mikael Fant berättade att romanen påbörjades av ren revanschlust då Forum utlyste en skrivartävling på temat ”Den stora svenska romanen”, efter att precis ha refuserat Grundläggande genetik vid sista sittningen. Från början var kapitlet om Alex en novell och utifrån den växte romanen fram. Nästa roman blir inte lika omfattande utan han planerar att göra det ”lite lättare” för sig. Vi läsare längtar redan efter den.

bild8

Nästan direkt efter boksamtalet, så var det dags för Sherlock-experten Mattias Boström att intervjuas av Fredrik Belfrage på Piratförlagets scen. Tyvärr missade jag ju söndagens stora seminarium och mästerdetektiven, men jag är glad att jag fick tillfälle att lyssna på Mattias ändå. Han är en riktig entertainer! Bäst var ICA-kassen med Sherlock-souvenirer. T. ex. kalsongerna i oöppnad förpackning från 70-talet med Sherlock Holmes på och texten ”It gotta be somewhere here” (eller liknande, innebörden densamma i alla fall).

bok8

Sedan kom Herr E och barnen och de fick bestämma vart de ville gå och vad de ville se. Det blev en hel del kändisspotting, men jag lurade i alla fall med dotter M till att lyssna när  bl. a, Anna-Lena och Marcus samtalade om Peo Bengtssons debutroman Kärleken passerade här en gång. De gjorde det jättebra, inte minst med tanke på att författaren själv fanns i publiken! Jag har inte läst boken och blev lite nyfiken. Samtidigt känns det som ett jättejobbigt ämne att läsa om så man måste nog vara på rätt humör. Just nu är jag nog alldeles för glad!

bok9

Och så hann jag med att träffa Jessica igen och få hennes debutroman Thrillerliv signerad. Ska bli mycket spännande att läsa den!

Det finns ju inte bara böcker på bokmässan. Den här fina burken hittade jag t. ex. bland alla böckerna:

bild 10Mässan avslutade med att vi alla fem samlade vid Formas monter och lyssnade på Maria Montazami och Ulf Elfving som berättade om den nya boken Fira med Maria Montazami, som ska visa i ord och bild hur Maria Montazami firar amerikanska och svenska högtider. Plötsligt kommer Maria Montazami på att de missat att ha med 4 juli-firandet i boken…!! Publiken skrattar hjärtligt. Hur kan man liksom inte gilla någon som säger ”Du har ingen kredit!” till Ulf Elfving, när det hon egentligen menar är att han inte får någon credit… 🙂

bok10Tack alla mysiga förlagspersoner, författare, vänner och #boblmaf för en alldeles, alldeles underbar helg!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 30 september, 2013 i Bokmässan

 

Kommentera

