RSS

Min bokmässa 2013 TORSDAG

30 Sep

Den första montern jag hamnade i var faktiskt Hemslöjdens. Lite otippat kanske, men flera av bokbloggarna är ju faktiskt stick- och virkfantaster också, så även jag (i alla fall stickfantast). Där hittade jag den här fina, broderade tygboken som är en pekbok för vuxna av Ulrika Hjärpe:

Bok1

Sedan lyssnade jag på Petra Jankov Picha och Ann-Sofie Lindholm från Breakfastbookclub som pratade om Den sociala boken i Formas monter. Kanske kan e-böckerna i framtiden innehålla möjligheter att se marginalanteckningar från andra läsare eller kanske författaren själv? Behovet och viljan att prata om sina läsupplevelser lär i alla fall bestå!

Bok2

Som en av 2012 års bloggambassadörer hade jag fått ett presentkort på seminariekort för 4 dagar till årets bokmässa. Tyvärr gick jag inte på så många seminarier och inte ens alla jag hade planerat att gå på, men ett jag gick på hade rubriken Vad händer i oss när vi läser? Sharon Jåma var moderator för ett samtal mellan Cecilia Pettersson (litteraturforskare vid Göteborgs universitet), Kristoffer Leandoer (författare och journalist) och Yvonne Leffler (professor i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet). Biblioterapi är vanligt i Tyskland där man kan få ”litteratur på recept” och kommer förmodligen att bli vanligare också i Sverige framöver. Hur mycket man påverkas av det man läser är det ingen som egentligen vet. Det sägs ju att Hitler var en storläsare, men det gjorde ju knappast honom till en god människa. Kristoffer Leandoer hävdade till och med att det inte var särskilt nyttigt att läsa för mycket Stieg Larsson, även om han aktade sig för att ta ordet ”skadligt” i sin mun. Yvonne Leffler var inne på läsningens positiva effekt, att man t ex kan bota spindelfobi genom att läsa många böcker om spindlar, till exempel. Cecilia Pettersson menade att typiska självhjälpsböcker egentligen mest läses av de som mår väl, snarare än av de som mår dåligt. De som är sjuka orkar ofta inte ta sig igenom långa facktexter utan behöver mer lättsmält litteratur. Chick-lit är utmärkt som medicin! Ett mycket intressant samtal att lyssna på, men jag hade gärna sett att de hade haft t. ex. en neurolog med som kunde berätta mer konkret om vad som händer i hjärnan när vi läser.

Bok3

Däremellan åt jag lunch med kollegor och hälsade på Camilla Batal och Maria Ring på Centrum för lättläst och diskuterade LL-böcker. Jag var också förbi Printz monter och presenterade mig för Pia Printz. Tyckte att det var lämpligt efter att ha bjudit in mig själv på hennes mingel på twitter… 😉 Och så kollade jag på en massa fina böcker och författare förstås.

Torsdagens mässa avslutades med lite mysigt förlagsmingel och därefter försöktet jag och ett 10-tal andra bloggare desperat att hitta ett matställe. Vi hade inte bokat bord någonstans och det visade sig – naturligtvis – att vi inte var de enda som planerat att käka middag i närheten av mässan efter stängning. Till slut blev vi mer eller mindre inkastade på en italiensk restaurang och kunde efter lång väntan äntligen stilla hungern med pizza eller pasta. Och jag påmindes än en gång hur himla trevliga alla fellow bokbloggare är! Genialiska Bokbabbel myntade ett nytt svensk omistligt uttryck: portionsavund! Vad som menas? Att man sneglar avundsjukt på tallriken som bordsgrannen har beställt förstås! Men sen sov jag skönt band kuddar och dunbolster! Fortsättning följer…

 
2 kommentarer

Publicerat av på 30 september, 2013 i Bokmässan

 

2 svar till “Min bokmässa 2013 TORSDAG

  1. Ylva

    1 oktober, 2013 at 12:39

    Litteratur på recept! Det är ju underbart!

     
    • Fru E

      1 oktober, 2013 at 21:05

      Ja! Varför inte? Det finns ju motion på recept! Tänk vad intressant nisch att arbeta i som bibliotekarie!

       

Kommentera

