RSS

Hur man än vänder och vrider sig så kommer man alltid hemifrån*

07 Okt

denosynlige_inb_lowDen osynlige mannen från Salem är Christoffer Carlsson första deckare i en planerad serie. Huvudpersonen heter Leo Junker och är polis. För tillfället är han ett vrak som knaprar piller och går i terapi för att stå ut med livet. Han är sjukskriven på obestämd tid från sin tjänst som internutredare. En dag hittas en ung kvinna död i lägenheten några våningar under Leos. Hon har tagit sig till härbärget som ligger i huset. Det finns inga vittnen, men Leo är tidigt på plats och upptäcker att hon kramar ett medaljongsmycke i sin hand. Leo vet att han har sett smycket förut, för länge sen, i ett helt annat sorts liv.

Leo växte upp i stockholmsförorten Salem där han ofta förföljdes och plågades av några äldre killar. Han hade egentligen bara två stycken som han umgicks med. Först träffade han John, eller Grim som han ville kallas, av en slump en natt och sen Johns syster Julia, som blev något mer än en vän. Leo har inte tänkt på sina barndomskamrater på länge, men fallet med den döda kvinnan väcker det förflutna till liv. Plötsligt får Leo mystiska sms från en anonym avsändare. Där i bakgrunden lurar ett mörker som kommer allt närmare Leo och han inser att han måste möta sina skuggor för att det ska finnas en framtid.

Yey! Vad jag gillade den här boken! Den osynlige mannen är en atypisk deckare och Christoffer Carlsson fortsätter med sitt mörka anslag i sina romaner. Kanske att deckarfantasten blir lite besviken på att fokus inte ligger på den döda kvinnan eftersom det är lika mycket en uppväxtskildring från förorten. Jag är själv uppvuxen i en förort och känner till Salem lite grann. Mitt förortsliv såg inte likadant ut som Leos, inte alls, men jag kan känna igen mig i miljön av billarm som ständigt går igång och beskrivningen av ungdomarna som hänger ute hela nätterna och fördriver tiden på tomma lekplatser. Jag ler åt ord som ”bandare” och den där känslan att man är sitt eget universum i tonåren på något vis. Christoffer Carlsson är en skicklig författare och konstruerar en intrig som känns ny och fräsch. Och sättet han gör det på, genom att servera läsaren ledtrådarna lite i taget, gör att jag har svårt att sluta att läsa, även om det kanske inte blir så där jättespännande förrän i slutet. Jag vill veta hur det förflutna och nutiden hänger ihop och framförallt vill jag veta hur sjutton Leo ska klara sig ur denna härva. Till och med polisen misstänker ju honom för mord! Jag anar också att vi kommer få veta mer om Leos avstängning och händelsen som föregick denna framöver och blir därför själaglad att läsa på twitter att tvåan redan är under arbete!

*Slår till med en musikreferens – Christoffer Carlssons deckare är ju full av sådana! Guldstjärna till hen som vet artisten! Tycker frasen stämmer väldigt överens med Leo Junkers liv.

Författare: Christoffer Carlsson
Titel: Den osynlige mannen från Salem
Förlag: Piratförlaget

 

4 svar till “Hur man än vänder och vrider sig så kommer man alltid hemifrån*

  1. Maria

    9 oktober, 2013 at 19:16

    Jag är lite småskeptisk till deckare med vrak till poliser. Det funkar i Jo Nesbøs deckare om Harry Hole men för det mesta blir jag bara irriterad. Jag vill fokusera på deckargåtan, inte polisen. Så det här låter ju inte som en bok för mig. Men det där med förortsskildringen låter intressant. Så man vet aldrig.

     
    • Fru E

      12 oktober, 2013 at 10:53

      Jo, Maria. Det här är säkert en bok för dig! Faktum är att man inte ens tänker på att Leo skulle vara polis! Detta får minimalt utrymme! Testa i alla fall, ok? 🙂

       

Kommentera

