RSS

Bokens Dag ikväll

22 Okt

20131022-221308.jpg

Det är Olle Larsson som är konferencier även i år när den tjugofemte upplagan av Bokens Dag genomförs i en vacker gammal teater. Jag och dotter M har fått platser på balkongen högt upp. Platsen brevid mig har vunnit en bok som lottas ut på sittplats. Vilken otur!

Karin Wahlberg är först ut! Hennes nya roman Än finns det hopp utspelar sig på 1950-talet då polioepidemin var som värst i Sverige. Jag har träffat Karin Wahlberg tidigare då jag arrangerade ett författarbesök på ett bibliotek. Då hade jag fullt sjå med att få tyst på henne, hennes föreläsning drog över tiden med råge, men den här gången ar hon hjälp. Och det behövs nog. Hon är väldigt pratglad. Hon berättar också en gripande historia från sin egen uppväxt. När hon gick i trean avled hennes mamma i cancer. Karin fick inte gå in på avdelningen eftersom hon var underårig. Det fanns en åldersgräns på 15 år för barnen. Därför fick hon stanna i trapphuset och vinka till sin mamma genom fönstret och så var det även sista gången de sågs. Närmare kom hon inte. så förfärligt! Så visst har hon rätt är hon säger att vad vi än tror så var sjukvården inte bättre förr!

Bea Uusma André, som var en skrivbordsingenjör, kom på den djärva idéen att nå Nordpolen genom den nya farkosten vätgasballong. Tanken var aldrig att landa på Nordpolen utan att släppa ner en flagga från luften och sen fortsätta vidare. Den 11 juli 1897 får de sydliga vindar. Sen är det tyst i 33 år. Då hittas deras döds kroppar på Vitön. Extra roligt är det att hon är nominerad till Augustpriset i fackboksklassen. Och jag har Expeditionen oläst hemma, men nu tänker jag börja!

Mons Kallentofts senaste deckare om Malin Forss heter Vindsjälar och är den sjunde i ordningen. Jag påbörjade hans första bok men drogs aldrig in i handlingen riktigt och gav upp. Jag hade svårt för liket som talade… De fem första handlade om årstider och Ondskan stod i centrum. Den nya (och kommande) har elementen som tematik. Vindsjälar börjar med ett mord på ett ålderdomshem där Malins dotter Tove sommarjobbar. Ett litet PS! Han är allt rätt snygg, Mons Kallentoft!

Gabriella Håkanssons Aldermanns arvinge är jag väldigt nyfiken på. Men den är ju så TJOCK! Idéen till romanen började efter att hon hade läste en artikel om ett hemligt rum i källaren på Brittish Museum, rum nr 18, som innehöll föremål som man inte ville visa upp för publicum. En hel del kom från utgrävningarna vid Pompeji under 1750-talet och föreställde samlag, nakna kroppar och andra obsceniteter. När Gabriella Håkansson forskar i vilka det var som samlade in alla dessa föremål stöter hon på The Society of Dilettanti. Och en dag under en promenad i Stockholm ser hon plötsligt hela berättelsen framför sig. Detta var för tio år sen..! Författaren själv ser ut som bilderboksflickan Maja i sin svarta basker! Aldermanns arvinge har också en egen facebooksida där Gabriella varje dag lägger ut en bild från allt material som hennes noggranna research gav. Jag kan inte låta bli utan köper ett signerat ex. Jag vill veta mer!

Per Schlingmann Stå aldrig still – titeln låter som en klyscha men boken handlar om förändring och hur viktig kommunikation är i det arbetet. Han har jobbat med Moderaterna och varit ansvarig för deras förändringsarbete. En av lärdomarna är att all förändring måste vara reell. Det måste finnas en genuin vilja till förändring. Men om man inte får med sig alla? Helt ok, enligt Per Schlingmann. En organisation som bättre än andra hanterar förändring? Anonyma alkoholister där människor vågar ompröva sig själva och därmed är de öppna för förändring. Därför beslutade författaren att göra ett liknande 12-stegs program för organisationer. Känner spontant att detta är det minst intressanta ikväll, trött som jag är på att allt ska utvecklas och förändras hela tiden. Men en viktig iakttagelse som Per Schlingmann har gjort är att svårigheter med att genomföra förändringsarbete handlar om dåligt ledarskap, inte om motsträviga medarbetare!

Björn Ranelid är sist ut. Hans nya roman heter Förbjuden frukt från ett fruset träd. Huvudpersonen Viktor upptäcker att allt han trott på visat sig vara en lögn. Han träffar en äldre man som vårdar sin demente hustru ömt. Livet har inte alltid varit skonsamt. Denna introduktion ger konferenciern, sen drar ordkonstnären Björn Ranelid i gång sitt orerande. Väldigt fascinerande. Säga vad man vill men det blir en riktig show av det! Och så lovar han att den 28/10 kommer han att klara ett världsrekord med boken och lovar att vi kommer att bli förvånade! Hmm… Och avslutar med: ”Nu har jag hållit min tid. Det är det som definierar ett professionell talare!”

20131022-221411.jpg

 
7 kommentarer

Publicerat av på 22 oktober, 2013 i Författare IRL

 

7 svar till “Bokens Dag ikväll

  1. mimmimarie

    23 oktober, 2013 at 06:47

    Kul att läsa din sammanfattning. Själv fick jag nöja mig med Ranelid och Kallentoft i ännu ett undermåligt TV-program om matlagning. Bokens dag var nog mer deras rätta element.

     
    • Fru E

      23 oktober, 2013 at 21:55

      Haha, ja, det var det nog. Jag tycker att det är väldigt trevligt med Bokens dag, även om jag inte är lika intresserad av alla författare.

       
  2. Ylva

    23 oktober, 2013 at 11:50

    Vilken intressant kväll! Jag ser fram emot Bokens dag i Värnamo 9 november.

     
    • Fru E

      23 oktober, 2013 at 21:54

      Härligt! Vilka författare kommer då?

       
  3. Mrs Book Pond

    3 november, 2013 at 10:40

    Det är kul med Bokens dag så att inte allt litterärt bara händer i Stockholm (och Göteborg!). Tyvärr inföll den skånska Bokens dag med Unga fröken BPs födelsedag så jag kom inte iväg i år. Tycker för det mesta det är intressant att lyssna på författare och deras skrivprocess även om jag inte är lika intresserad av boken de skrivit.

    Håller för övrigt med om Aldermanns arvinge!

     
    • Fru E

      4 november, 2013 at 20:43

      Ja, du har rätt i att Bokens Dag är lite lantisarnas event! Och jag är inte knusslig, att det inte alltid är mina favoritförfattare gör inte så mycket.

       

Kommentera

