RSS

Munromania på Nobeldagen!

10 Dec

Fina, duktiga Anna på bokbloggen och dagarna går har initierat en hyllningsdag till Alice Munros ära och idag fylls bokbloggar med inlägg som på något sätt knyter an till henne. Det är Munromania!

Jag är också med! Och mitt bidrag kommer att handla lite om novellen Skönlitterärt i samlingen För mycket lycka. Jag har inte läst ut hela boken än, inte heller har jag läst novellerna i den ordning de kommer. Det är faktiskt ett tips från mig när man läser Munros noveller. De kommer bäst till sin rätt om man läser en i taget och sedan annat emellan. Dessutom behöver man inte läsa dem i ordning utan man kan gå på magkänsla. Jag valde att läsa Skönlitterärt först, trots att den är nummer två, eftersom jag gillade titeln. Den väckte min nyfikenhet. Vad i livet är skönlitterärt? Är det kanske precis allting?

Glädjande nog visade sig Skönlitterärt vara precis en sån novell som jag tycker är talande för Alice Munros författarskap. Det är vardagligt, ganska odramatisk (trots en potentiell tragedi) och för mig vill den säga något om att vår livsberättelse är vår egen. Trots att den innehåller andra människor är de inte huvudpersonen i ditt liv. Det är du. Händelser som lämnar avtryck hos mig kanske går dig omärkt förbi. Och tvärtom, förstås. Här finns också hopp om försoning och förtröstan. Det blir bra till slut, det blir det.

Novellen kretsar ytterst kring Joyce och Jon. Han är snickare, hon musiklärare. En gång flydde de från omgivningens förväntningar och tog dagen som den kom. Nu har livet kommit i kapp och det där med fast inkomst är ju ändå rätt bra. Därför tar Jon sig an en lärling. En ung tatuerad kvinna med ett litet barn. Något år senare meddelar Jon att han vill att Joyce flyttar. Han har blivit kär.

Det går en tid och barnet som fanns i bilden har vuxit upp och blivit författare. Det visar sig att Joyce och den unga kvinnan har gemensamma bekanta. Joyce har nästan glömt barnet, men börjar minnas. När hon får veta att kvinnan skrivit en skönlitterär bok, blir hon nyfiken och börjar läsa. Och plötsligt dyker hon själv upp i berättelsen!

Det är så roligt att Alice Munro fick årets nobelpris i litteratur! Först och främst för att det är ytterst välförtjänt, men också för att det är en författare som jag tror att många kommer att upptäcka, tycka om och gärna läsa mer av. Noveller är ju också det perfekta formatet för den som är nyfiken på ett nytt författarskap eller för den ovane läsaren  som kanske inte brukar läsa skönlitteratur.

Här har jag skrivit om Alice Munros novelllsamling Kärlek, vänskap, hat, om du är nyfiken på mer.

Här är en lista över de bloggar som är med i Munromania, besök dem gärna:

och dagarna går
Lyrans Noblesser
Feministbiblioteket
En dag kanske hon skriver en bok…
Café de la Nouvelle
Västmanländskan
Eli läser & skriver
Cum libris non solus
Lottens bokblogg
Bokmania
Det mörka tornet
Boksnack
Bokmoster
Erikas bokprat
Som ett sandkorn…
Lilla Solberga
Bokdivisionen
Enligt O
Hermia Says
Kim M. Kimselius
C.M.R. Nilsson

 
14 kommentarer

Publicerat av på 10 december, 2013 i Böcker, Noveller

 

14 svar till “Munromania på Nobeldagen!

  1. Lottens Bokblogg

    10 december, 2013 at 10:05

    Jag har inte läst just den men det som slår mig är att det låter i uppbyggnaden precis som övriga Munronoveller som jag läst nu. Det är intressant att hon använder liknande berättartekniska grepp men lyckas förmedla väldigt olika känslor ändå.

     
    • Fru E

      10 december, 2013 at 17:15

      Jag började läsa den sista novellen i samlingen igår, men den verkar vara helt annorlunda (och inte lika bra). Vi får se vad jag tycker när jag läst ut den.

       
  2. Bokmoster

    10 december, 2013 at 11:04

    Skönlitterärt är en favorit för mig, ja, hela För mycket lycka är fantastiskt bra. Just det vardagliga där det _kanske_ kan bli katastrof skildras så otroligt skickligt av Alice Munro.

     
    • Fru E

      10 december, 2013 at 17:21

      Vad roligt att du fastnat för samma novell! Vad är det du gillar hos den? Ja, på något sätt balanserar hon på en tunn sträng men hennes huvudpersoner verkar kunna hålla sig upprätta och inte trilla, även om det är nära.

       
  3. Gittan

    10 december, 2013 at 11:25

    Surfar runt Munromaniavågen i min sjuksäng och läser fina inlägg om Alice noveller 🙂 Tack för ett läsvärt inlägg!

     
    • Fru E

      10 december, 2013 at 17:18

      Tack själv. Och krya på dig!

       
  4. C.R.M. Nilsson

    10 december, 2013 at 18:44

    Faran med en dag som denna är att suget att bara läsa mer av henne blir nästan farligt starkt. Nu vill jag läsa den här omedelbums 🙂 Jag håller med om att hon är en författare som många kommer att upptäcka, tycka om och vilja läsa mer av – det var det som hände mig. Nobelpriset gav mig en spark i baken att till sist läsa henne och det är en väldigt fin bekantskap.

     
    • Fru E

      10 december, 2013 at 22:54

      Haha, jag vet. Alla inlägg om Munro väcker verkligen lässuget!

       
  5. ochdagarnagar

    10 december, 2013 at 19:40

    Tänk att jag minns inte riktigt skönlitterärt – genast får jag lust att läsa just den. Tack för sitt fina bidrag!

     
    • Fru E

      10 december, 2013 at 22:55

      Tack själv, Anna, för att du kom med idén till detta! Det är verkligen kul att läsa alla fina Munro-inlägg! 🙂

       
  6. Mia Eggimann

    10 december, 2013 at 21:05

    Ja då blir jag sugen på den också, men har för mig den finns som pocket. Nackdelen med Tiggarflickan var nog att man bör läsa dem i ordning. Jag vill som du läsa en då och då
    Mia

     
    • Fru E

      10 december, 2013 at 22:56

      Aha. Jag har inte läst Tiggarflickan. Men novellerna hänger alltså mer ihop med varandra i den?

       
  7. Erika

    10 december, 2013 at 22:27

    Vad fint du skriver om Munro. Jag skattar mig lycklig som har För mycket lycka liggande här hemma. Ser fram emot Skönlitterärt!

     
    • Fru E

      10 december, 2013 at 22:56

      Tack Erika, ja läs Skönlitterärt! 🙂 PS. Grattis till storsegern mot Leksand!

       

Kommentera

