RSS

Sist i Sverige, förmodligen

18 Dec

Livet efter dig, omslagIkväll hade min bokcirkel träff. Jag var inte med. I stället skjutsade jag innebandykillar till träning… Visst hade jag kunnat stressa och hunnit vara med ett tag, men ärligt talat, jag orkade inte en stresskväll till. Det har varit lite många såna på sistone. Min man jobbar för tillfället utomlands och det är mycket att stå i själv med tre barn, två hundar och ett hus.  Och däremellan ska ju en jul planeras och fixas inför. Det är knappt jag hinner att läsa! Eller hinner gör jag väl egentligen men jag är så trött på kvällarna att jag inte orkar förmå mig till att sätta igång. Det blir mycket slösurfande framför datorn just nu…

Hur som, boken som C valde att vi skulle läsa till ikväll är Livet efter dig av Jojo Moyes. Jag hade den oläst i bokhyllan faktiskt.* Jag köpte den i Printz Publishings monter på Bokmässan i höstas.  Då kändes det jättekonstigt att säga till Pia Printz att jag inte hade läst den, men om jag var sen då så var jag ju ännu mer jättesen nu. Jag läste faktiskt klart den först i helgen! Men vi är ju åtta andra personer i min bokcirkel som inte heller hade läst förrän tills just nyligen, så jag är ju ändå i gott sällskap… 🙂

Så vad tycker jag då om den hajpade, nästan sönderälskade kärleksromanen? Jo, jag gillar den mycket. Visst är berättelsen om den trubbiga och lite egensinniga Lou blir personlig assistent åt den ryggmärgsskadade, skitsnygge och rike Will egentligen både banal och förutsägbar, men samtidigt är det precis sån läsning som denna trötta mamma helst vill ha just nu. Lou anställs mest som sällskap åt Will. Hon har inga medicinska erfarenheter alls och ganska snart kommer det fram att Will försökt ta sitt liv. Nu har Wills mamma ingått en överenskommelse med sin son. Om han inte hittar livslusten inom sex månader ska hon hjälpa honom till dödshjälp. Och tiden tickar. Först känns Lou helt fel för Will. Hela projektet känns lönlöst, han tycks ju avsky henne! Men långsamt förändras deras relation och jag vill ju så gärna att det ska sluta lyckligt! Jag fnissar lite åt Lous enormt töntige pojkvän som blivit löpningsfrälst och är så upptagen av sitt eget ego att man baxnar och blir irriterad på hennes familj som dumpar över försörjningsansvaret helt på Lou (dessutom är pappans spydiga kommentarer inte ens roliga, bara elaka).  I sin genre tycker jag att det är en mycket underhållande roman. Mitt betyg blir 7 av 10 poäng.

*Vilket ju innebär att jag har två ex och gärna delar med mig av mitt ena, olästa. Nån annan som inte läst? Lämna en kommentar och en mailadress så skickar jag den till dig.  Först till kvarn…

Författare: Jojo Moyes
Titel: Livet efter dig
Förlag: Printz

 
14 kommentarer

Publicerat av på 18 december, 2013 i Böcker, Bokcirkel, Humor, Kärlek, Sorg, Vänskap

 

14 svar till “Sist i Sverige, förmodligen

  1. bloggbohemen

    18 december, 2013 at 20:15

    Jag läste den i somras och blev väldigt förtjust i berättelsen. Perfekt avkopplingsbok!

     
  2. Cathrine

    18 december, 2013 at 22:05

    Hej! Åh den låter helt underbar. Jag har länge tänkt läsa boken men det har aldrig blivit så. Så boken står faktisk på min önskelista i år. 🙂

     
    • Fru E

      19 december, 2013 at 16:11

      Hej Cathrine! Vill du ha boken eller tror du att någon ger dig den i julklapp? Du var nämligen 13 minuter före Lotten. Mejla mig din adress, om du är intresserad av ett ex. God jul! 🙂

       
  3. Lottens Bokblogg

    18 december, 2013 at 22:18

    Jag har inte läst den och har den på min ”vill läsa lista”. Så jo, jag är intresserad 😉

     
  4. Caroline - Bland böcker

    18 december, 2013 at 23:25

    Jag tyckte riktigt mycket om denna vackra berättelse!

     
  5. Mia Eggimann

    18 december, 2013 at 23:30

    Jag har inte heller läst den och det låter absolut som min typ av bok, är också en trött mamma, speciellt nu. Men jag har önskat den i julklapp och Lotten var först. Hoppas nu tomten är snäll.

     
  6. Maddes bokblogg

    19 december, 2013 at 09:38

    Den är så bra. Fick mail från biblioteket att jag har hennes senaste bok att hämta och hoppas den är lika bra!

     
  7. Frossa i böcker

    21 december, 2013 at 10:20

    Näst sist skulle i så fall vara jag, som läste den för bara några veckor sedan. Att jag gillade den gjorde mig lite överraskad, men den funkade väldigt bra, och det trots sitt svåra och kontroversiella ämne.

     
    • Fru E

      23 december, 2013 at 17:52

      Jag gillade att slutet ända blev ganska realistiskt. Men måste erkänna att jag under läsningen hoppades på ett annat.

       
  8. Cinnamon

    21 december, 2013 at 13:46

    Du är inte sist… Jag har inte läst den än.

     
    • Fru E

      23 december, 2013 at 17:52

      Tänker du läsa den då? 🙂

       
  9. Books ABC - bokenhanna

    30 december, 2013 at 10:15

    Jag läste ut den under mellandagarna. Stod olåst länge, var lite skeptisk pga hajpen, men gillade den mycket! 🙂

     
  10. Lingonhjärta

    7 januari, 2014 at 20:35

    Har inte heller läst den än! Men det kommer, det kommer 🙂 Vad roligt att du gillade den!

     
    • Fru E

      13 januari, 2014 at 21:57

      Den är perfekt om man vill ha något som går lätt och fort, utan att det är för simpelt.

       

Kommentera

