RSS

Sista striden i Engelsfors

23 Dec

nyckelnNu har jag läst ut  den sista delen i Engelsfors-trilogin, Nyckeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. 813 sidor kärlek, mörker, svek, action, manipulation och med en fin slutkläm: Ensam är inte stark, ensam är bara ensam och endast tillsammans kan vi göra världen till en bättre plats. Ungefär så.

Jag måste erkänna, jag har lite svårt för bokserier där det går nåt år mellan delarna. Det infinner sig alltid en osäkerhet hos mig: Hur var det nu, vad var det som hände? Hur slutade egentligen förra boken? Så även med Nyckeln. Det tar en stund innan jag är riktigt med i berättelsen.

Nu närmar sig det stora ögonblicket, stunden då portalen måste stängas för att inte släppa in demonerna till vår värld. Nyckeln börjar ett par månader efter tragedin som avslutade Eld. Anna-Karins mamma avlider hastigt och Anna-Karin flyttar in till Minoo. Vanessa har (äntligen) kommit till rätta med sina känslor för Linnéa, men Linnéa är rädd för att fucka upp Vanessa också. I gränslandet mellan liv och död befinner sig de tre häxor som dödats: Rebecka, Ida och Elias. Kommer De utvalda att lyckas stänga portalen innan det är för sent, trots att cirkeln inte längre är komplett? Eller är det bättre att lyssna på Mönstrens bok som vill att Minoo ska samarbeta med Walter och de andra ur Rådet? Häxorna i Engelsfors ställs för många svåra val, vanliga ”normala” tonårsproblem som olycklig kärlek, funderingar på vem man är och hur man vill vara och sånt, samsas med ett överhängande ansvar att rädda världen från ondska.

Jag gillar verkligen att magin får en naturlig roll och inte överdrivs, att Engelsfors och dess invånare känns som en helt vanlig småstad. För mig är verkligen det seriens stora förtjänst. Själva upplösningen är väl sisådär egentligen. Jag har lite svårt att hålla koncentrationen vid liv så jag skumläser lite. Den känns mindre viktig. Jag vet att det nog låter knäppt, men så känner jag. Jag vill mest att det ska gå bra för alla, men hur spelar mindre roll. Men säcken knyts ihop väl och Nyckeln är verkligen en värdig avslutning på en stark berättelse. Låt oss hoppas att författarduon Strandberg/Bergmark Elfgren har fler bokliga samarbeten på gång framöver!

Författare: Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Titel: Nyckeln
Förlag: Rabén & Sjögren

 
 

Kommentera

