RSS

Bokslut 2013

06 Jan

Det nya året har börjat och det är dags för ett bokslut över 2013.

Året började med fint läsflyt (jag var i Frankrike på skidresa och läste en hel del), men tyvärr blev avslutningen lite sämre. Läsron vill inte riktigt infinna sig, det är så mycket annat att stå i just nu. Faktum är att jag tangerar 2010 års statistik med 90 lästa böcker och 13 st. ljudböcker. Jag kan inte låta bli att bli lite besviken på att det inte blev fler. Egentligen spelar väl inte antalet lästa böcker så stor roll per se, men det finns ju så många jag vill läsa (många fler än 90 st./år) och det, däremot, är lite frustrerande.

Lite mer statistik:

Av de 90 lästa böckerna skrevs 56 st. av kvinnor och 36 st. av män. Detta följer min trend att läsa flest kvinnliga författare. Inget konstigt alls. Av de 90 lästa böckerna så ingick 8 st. i någon av mina bokcirklar. Två gånger deltog jag i bokcirklar på nätet och det är riktigt roligt. Särskilt noveller lämpar sig väl för detta, har jag upptäckt. Endast fem var på engelska, men det lär det bli ändring på i år (eftersom jag förmodligen flyttar till USA i juni). Barn- och ungdomsböcker var inte heller så många, 13 st.

Bland topp fem – utan inbördes ordning – hamnar definitivt Eftersom ingenting varar (språket!), Nu ser du mig (vansinnigt spännande!), På flykt från ett sorgebud (otroligt fängslande!)Vattnet i mars (skickligt berättat!) och Paradisträdgården (oroande och tankeväckande!).

Årets missbedömning: Svarta änglar var helt enkelt inte för mig.

Nu tänker jag inte avge några löften eller hoppa på några utmaningar, men däremot ska jag se till att läsa flera av mina hyllvärmare. Mina bokhyllor är ju fulla av litteratur som jag längtar efter att läsa och det är så trist att det inte blivit av (än). Min ambition är att vart tredje bok ska vara en hyllvärmare.

Bye, bye 2013 och välkommen till läsåret 2014!

Tidigare bokslut hittar du här: Bokslut 2010 Bokslut 2011 Bokslut 2012

 
3 kommentarer

Publicerat av på 6 januari, 2014 i Böcker, Kuriosa

 

3 svar till “Bokslut 2013

  1. mimmimarie

    6 januari, 2014 at 19:14

    Som vanligt och väntat skiljer sig vår litteratursmak och lästa böcker åt ganska mycket. Du får ursäkta men jag är lite nyfiken på flyttplanerna. Hur länge blir ni kvar i USA? Ska du jobba där?

     
    • Fru E

      13 januari, 2014 at 22:00

      Hej Ylva och Marie! Ni har frågat samma sak, på ett ungefär så jag svarar er båda samtidigt. Min man ska jobba där och jag åker med och ska plugga nåt, vet inte riktigt vad än men är sugen på franska. Vi ska stanna där i drygt ett år fr. o. m. juni. Mycket spännande, tycker alla fem. 🙂

       
  2. Ylva

    9 januari, 2014 at 12:43

    Oj, vilken bomb i en parentes! Jag är också nyfiken på USA, liksom Mimmimarie, och undrar vad du/ ni ska göra där. Spännande!

     

Kommentera

