RSS

Underbara kvinnor skriver om Det mest förbjudna

02 Feb

Veckan som gått har det bubblat ur mig reflektioner om klimakteriet och åldrande till mina två underbara kollegor som är lite äldre än jag. Jag har förfasats över skildringar om knastertorra cykelslangar (japp, det är så det blir till slut när underlivet inte får sitt östrogen) och stora barn som lämnar boet, men också känt mig märkligt upplyft över insikten att framtiden är min alla möjligheter som öppnar sig när jag och Herr E inte längre behöver tänka på Barnen i samma utsträckning. En hisnande tanke!

Kerstin Thorvall Book Club eller Det mest förbjudna 2.0 är en oupphörligt intressant och fascinerande samling personliga betraktelser över övergångsålderns alla hiskeliga vedermödor, såväl kroppsliga som psykiska. Tio modiga och starka kvinnor* har tillsammans med redaktörerna Estrid Bengtsdotter (f. 1961) och Kristina Thulin (f. 1967) avhandlat en rad olika ämnen om vad som väntar mig – snart 40! – runt hörnet, i varsitt kapitel som de andra sedan har fått reflektera till. Det är fantastisk läsning på många sätt och jag blir som sagt både oroad och lugnad. Kanske är det som Jenny Srömstedts svärmor Margareta (ja, just den Margareta Strömstedt) så klokt uttrycker det:

”Det är bara i övergångarna som åldern betyder något. Du lämnar en tid och går in i en annan. Jag kommer ihåg när männen slutade vända sig efter mig. Hur jag inte längre syntes i deras ögon. Det var sorgligt innan jag förstod vilken möjlighet det gav mig.”

Jag är i alla fall väldigt berörd och läsningen av Kerstin Thorvall Book Club eller Det mest förbjudna 2.0 har öppnat upp för många nya tankar hos mig. Fasiken vilken viktig bok! Varför pratar vi inte mer om kvinnligt åldrande bortom gråa hår och rynkig hy? Jag vill, som Annika Lantz beskriver det, inte vara ensam i mitt åldrande! Annars är det tyvärr Annika Lantz’ bidrag som gör mig lite besviken. Jag skulle så gärna velat att hon skippade den lite desperata humorn och vågade vara seriös. Jag ser ju att det finns ett stort allvar gömt bland alla lustigheter. En annan nyvunnen insikt är att jag måste läsa nåt av Thorvall! Kerstin Thorvall finns med som referenspunkt i berättelserna och det var för att hedra minnet av henne som bokklubben startades i maj 2010. Hon verkar ha brutit mot de flesta konventioner, både som mamma och som kvinna, och rörde om.

Men hörrni, alla kvinnor därute! Läs Kerstin Thorvall Book Club eller Det mest förbjudna 2.0, begrunda och våga sen prata om det! Att åldras tillsammans är roligare!

Författare: Erstrid Bengtsdotter & Kristina Thulin (red.)
Titel: Kerstin Thorvall Book Club eller Det mest förbjudna 2.0
Förlag: Wahlström & Widstrand

*Martina Bigert (f. 1964), Cecilia Blomberg (f. 1965), Christina Höglund (f. 1965), Imke Janoschek (f. 1967), Hanne Kjöller (f. 1965), Annika Lantz (f. 1968), Lena Stjernström (f. 1961), Jenny Strömstedt (f. 1972), Maria Thulin (f. 1964) och Helena von Zweigbergk (f. 1959).

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 2 februari, 2014 i Böcker, Facklitteratur, Rec.ex.

 

Kommentera

