RSS

Kommande böcker jag förmodligen inte kommer läsa

12 Apr

 

Det kanske låter som ett knäppt titel på ett inlägg, men min förestående USA-flytt innebär ju vissa nackdelar. Till exempel alla böcker på svenska som jag förmodligen kommer att missa att läsa. Eller i alla fall får vänta länge på att läsa. För det kommer ju nya böcker hela tiden som pockar på uppmärksamhet och ”äldre” titlar glöms så lätt bort. Därför har jag inte velat läsa Svensk Bokhandels Sommarens böcker 2014 så jättenoga, men inspirerad av enligt O:s inlägg om hennes kommande vår- och sommarläsning så har jag till sist vältrat mig i bitterljuv bläddring och hittat flera titlar som jag väldigt gärna skulle vilja läsa:

Maj:

Den färglöse Herr Tazaki av Haruki Murakami
Om man inte läser Murakami i rad, så gillar jag hans skruvade stil. Den här handlar om en vänskap som upplöstes och en mans försök att ta reda på orsaken.

Stoner av John Williams
Boken alla talar om kommer på svenska! Men kanske att jag hinner innan jag flyttar..?

Salladsnätter av Vanessa Barbara
Bokmässans temaland är Brasilien i år och detta låter som en lovande roman därifrån: En man söker ta reda på sanningen om sin döda hustru.

Spjärna mot udden av Christine Falkenland
Eva börjar med ett oskyldigt experiment, men utvecklar sen ett starkt begär.

Juni:

Stora makters uppgång och fall av Tom Rachman
Jag tyckte mycket om hans förra roman De imperfekta och blir genast nyfiken på denna som sägs Tooly, som märkt av livet har dragit sig undan världen i sitt antikvariat på landsbygden i Wales.

En yxa åt Aliceav Inger Frimansson
Inger Frimanssons berättelser brukar vara gastkramande läsning! I denna får en pappa ett samtal om att hans dotter har blivit kidnappad. Kravet är hans liv mot hennes.

Alla dessa vackra nederlagav Jess Walter
Beautiful Ruins som jag spanat på flera gånger, kommer nu på svenska!

Kvinna 22 av Melanie Gideon
Om en kvinna som tackar ja till att delta i en anonym undersökning om äktenskap och kanske avslöjar lite för mycket?

Naturlära av Lars Lerin
Helt enkelt för att jag gillar Lars Lerins målningar och hans person.

Augusti:

Den fallande detektiven av Christoffer Carlsson
Uppföljaren till Den osynlige mannen från Salem får jag ju bara inte missa!

Någon annans skuld av Sarah Hilary
Marnie Rone är en polis i London som själv bär på ett trasigt förflutet. För fem år sen dödade fosterbrodern hennes föräldrar. Nu hittas en man mördad i ett hus för misshandlade kvinnor.

 
6 kommentarer

Publicerat av på 12 april, 2014 i Böcker, Nyheter

 

6 svar till “Kommande böcker jag förmodligen inte kommer läsa

  1. Lottens Bokblogg

    13 april, 2014 at 19:39

    Spännande med en flytt! Jag tänker att å andra sidan så kommer du att hitta en massa spännande engelskspråkig litteratur som vi andra inte har tillgång till i Sverige 🙂 Den största delen av samlingen av engelsk pocket är från de åren vi bodde i USA, och några av de författarna är fortfarande mina favoriter.

     
    • Fru E

      13 april, 2014 at 20:02

      Men vad kul, har du bott i USA?! Var? För mig blir det en helt ny erfarenhet men min man har bott där tidigare. Du har rätt, jag får ju läsa sånt jag annars hade kunnat missa!

       
      • Lottens Bokblogg

        13 april, 2014 at 22:08

        Det är ju ett tag sen men det är faktiskt en upplevelse. Mycket att uppskatta där, och mycket när man kommer hem 🙂 Jag bodde och jobbade I Knoxville, Tennessee, 94/95 och sen sommaren 96. Hoppas du bloggar om dina intryck! På den tiden fanns det helt fantastiska bokhandlar, och jag hoppas det stämmer. Vart ska ni?

         
      • Fru E

        22 april, 2014 at 21:30

        Ja, bokhandlarna är ju nåt alldeles speciellt. Älskar Barnes & Noble, det är alltid mycket folk där oavsett hur dags på dagen det är och tycker det är så häftigt att de har öppet till sent! Vi ska till Atlanta, nästan nästgårds! 😉

         
  2. Anna

    18 april, 2014 at 14:52

    Väldigt många rec ex skickar de dom pdf. Jag fick t ex Otsuka på mailen och kunde läsa på semester i Japan. E- lib har ju hyfsat nytt utbud också. Du lär hänga med!

     
    • Fru E

      22 april, 2014 at 21:28

      Sant! Men tänk så lockad jag kommer bli av alla amerikanska böcker… Det är tur att jag inte ska jobba! 😉

       

Kommentera

