RSS

Hett twittertips som levde upp till mina förväntningar

22 Apr

Tidigt i år, hyllade Modernista den här romanen på twitter och hela #boblmaf blev nog nyfikna på vad det var för en så fantastisk roman som de hade förlorat kampen om utgivningsrättigheterna till. Svaret var Hannah Kents d e b u t r o m a n (!) En mörderska bland oss, som Damm förlag skulle ge ut senare i vår. Nu har jag läst och jag blev inte alls besviken, tvärtom. Det här är en riktigt bra spänningsroman, ytterst välskriven och med en mycket intressant ingång. För storyn är uppbyggd kring verkliga händelser och berättelsen varvas med utdrag från autentiska dokument som Hannah Kent forskat reda på efter att ha hört historien om pigan Agnes öde när hon var utbytesstudent på Island.

”De sa att jag måste dö. De sa att jag stulit andan från män, och nu måste de ta min.”

Orden yttras av pigan Agnes Magnúsdóttir som dömts för medhjälp till mordet på Natan Ketilsson. Året är 1829 och platsen är ett kargt och vindplågat Island. I väntan på att avrättningen ska fastställas flyttas hon till den avlägsna gården Kornsá där bonden Jón bor med sin hustru och sina två döttrar. Ingen av dem är glad för uppdraget, men när häradshövdingen ålägger dem att inhysa Agnes är det omöjligt att vägra göra sin plikt. Hustrun oroar sig för säkerheten för sig själv och döttrarna. Agnes har ju redan haft ihjäl en man!

Förvånande nog så utser Agnes den unge och oerfarne prästen Tóti till sin själasörjare, det vill säga den person som ska förbereda själen inför mötet med Gud. Det blir Tótis svåra uppgift att försöka få Agnes att prata om det som hänt, bitter och ordfattig som hon blivit efter sitt öde. Så småningom lyckas han tränga igenom hennes pansar och tvivel uppstår: Är Agnes verkligen den kallblodiga kvinna som hon utmålats som? Är det möjligt att hon inte är skyldig till det fasansfulla brott hon är dömd dör?

Det som gör En mörderska bland oss så vansinnigt bra är de trovärdiga skildringarna av det isländska samhället i mitten av 1800-talet och miljöbeskrivningarna kyler hela min kropp under läsningen. Det är ett hårt liv att vara fattig piga och det är lätt att förstå Agnes som drömmer om en drägligare tillvaro. Både klass- och genusfrågor finns invävt i berättelsen och givetvis drabbas Agnes hårdast som ”inte längre ung”, fattig kvinna. Jag gillar verkligen blandningen av fakta och fiktion. Det gör att berättelsen känns än mer angelägen. Det är sorgligt, eländigt men det är inte helt utan mänsklig värme. Agnes är en person som kommer att stanna kvar i mig länge. Lyd mitt råd och läs!

Författare: Hannah Kent
Titel: En mörderska bland oss
Förlag: Damm förlag

 

 
3 kommentarer

Publicerat av på 22 april, 2014 i Böcker, Debutant, Historisk roman, Kärlek, Sorg, Vänskap

 

3 svar till “Hett twittertips som levde upp till mina förväntningar

  1. johannasdeckarhorna

    23 april, 2014 at 08:21

    Jag är redan väldigt sugen på att läsa denna, nu blev det ännu starkare efter att ha läst din fina recension!

     
    • Fru E

      25 april, 2014 at 22:36

      Tack Johanna! 🙂

       

Kommentera

