RSS

Egentligen inte alls min grej

26 Apr

Ulrikas bokHistoriska kärleksromaner är inget jag brukar läsa, men har många låntagare som lämnat tillbaka Ulrikas bok av Maria Gustavsdotter med hungrig blick och orden ”Har du del två också?”. Överhuvudtaget har Maria Gustavsdotter varit säkra kort till kvinnor 40+ på mitt jobb och efter att ha läst min allra första bok av henne, kan jag visst se varför.

Ulrikas bok är lättläst underhållning, utan att vara lättviktig. Så vitt jag kan bedöma verkar författaren ha koll på historiska fakta om Sverige på 1600-talet och kanske då främst kvinnornas livsvillkor. Språket flyter fint över sidorna och känns lagom ålderdomligt, utan att det tynger (eller blir fånigt). Romanen innehåller de klassiska ingredienserna: kärlek, passion, mord och svek och det är väldigt mycket dramatik genom de knappa 350 sidorna. Här händer det grejer mest hela tiden!

Ulrika, Katarina och Ebba är prästen Morlandeus tre döttrar. En söndagsmorgon sker det något alldeles förfärligt i Morlanda kyrka. Ulrika har, tillsammans med brodern Magnus och dennes gode vän Andreas, förberett ett hyss* som de genomför, mitt under bönen. För detta blir de hårt bestraffade och det slutar med att Andreas måste lämna gården omedelbart. På natten smyger sig Ulrika ut, som de bestämt, och de möter upp i en gammal ladugård. Ulrika har stulit sin systrars silversmycken och planen är att det unga paret ska fly tillsammans. Men efter att Ulrika har gett Andreas det dyrbaraste hon har – hennes mödom, i alla fall är det var prästfrun ihärdigt påtalat för sina döttrar, så lämnar han Ulrika i sticket utan ett ord till avsked. Ulrika inser då att till prästgården kan hon inte återvända, skammen är för stor, och hon ser sig tvungen att ge sig av på egen hand. Strax träffar hon ett sällskap som hon slår följe med, vilket hon bittert ska komma att ångra.

Som sagt, händelserna avlöser varandra i denna fängslande roman och det är svårt att släppa taget om Ulrika. Att dessutom få sitta på en solig altan och läsa ut en bok, är ju ingenting som gör det till ett sämre nöje, precis. Och för mig är det riktigt underhållande och jag läser gärna de övriga två delarna som planeras att ges ut, särskilt eftersom denna avslutas med en riktig cliffhanger, men under tiden läser jag nog helt andra böcker. Lagom är bäst!

Författare: Maria Gustavsdotter
Titel: Ulrikas bok
Förlag: Historiska media

 

*Läsaren får vänta till slutscenen innan hen får reda på vari hysset består. Tålamodskrävande!

 
5 kommentarer

Publicerat av på 26 april, 2014 i Böcker, Historisk roman, Kärlek, Rec.ex.

 

5 svar till “Egentligen inte alls min grej

  1. Hanneles bokparadis

    26 april, 2014 at 09:06

    i skotska slott kan det vara kul

     
  2. johannasdeckarhorna

    26 april, 2014 at 16:15

    Den här boken vill jag gärna läsa. Låter som något för mig!

     
  3. Anna

    26 april, 2014 at 18:44

    För mig var det en extra krydda att miljöerna var välbekanta, nu hoppas jag på att del två ska handla om Katarina son åker till Margareta huitfeldt på Sundsby. Det skulle vara precis i min härad.

     
    • Fru E

      3 maj, 2014 at 14:35

      Vad kul att du är hemtam i miljöerna, det ger ju lite extra!

       

Kommentera

