RSS

Podd-Sigge goes författare (igen)

04 Maj

siggeSigge Eklunds roman Det är 1988 och har precis börjat snöa köpte jag på en bokrea för många år sen och den står fortfarande oläst i bokhyllan. Men jag har ju också fastnat för podden han har tillsammans med Alex Schulman. Något motvilligt, får jag erkänna. För egentligen blir jag rätt trött på hela grejen och ibland är det ganska korkade samtal att lyssna på och blir lite skrattretande i all sin seriositet. Men, hur som, låta bli att lyssna går bara inte och när jag läste att Sigge Eklund skulle komma med en ny roman så blev jag nyfiken.

Och nu har jag läst In i labyrinten! Alla minns väl försvunna Madeleine McCann som försvann spårlöst från semesterort i Portugal medan hennes föräldrar var på restaurang? Elvaåriga Magda Horn försvinner på liknande sätt i Stockholm. Hennes föräldrar är Martin och Åsa, han välrenommerad förläggare och hon erfaren psykolog som ironiskt nog försöker finna svar i sina patienters bortträngda barndomstrauma. Men försvinnandet är så smärtsamt att hon inte kan hantera det och Martin försöker hantera ovissheten genom sitt arbete.

Romanens andra huvudpersoner som får komma till tals är Åsa och Tom. Tom har gjort sig ett namn inom sociala medier och blir överlycklig när Martin erbjuder honom ett jobb på förlaget. Han beundrar Martin ohämmat, nästan som en förälskelse. Martin är helt felfri i Toms ögon och när hans dotter försvinner, beslutar sig Tom att försöka ta reda på vad som hänt, fast övertygad om Martins oskuld. Åsa känner sig ensam i förhållandet och känner inte längre någon fysisk attraktion till Tom. Han pratar om att skaffa barn, men hon tvekar fortfarande, trots att det borde kännas som om det är dags.

Det är en tät väv av lösa trådar som Sigge Eklund skickligt väver ihop till en berättelse där allt så småningom hänger samman. Visst är det ett skickligt hantverk, men jag kan inte låta bli att tycka att allt faller på plats lite väl bra. Det känns så konstruerat att jag blir lite irriterad och jag önskar att han hade kunnat släppa lite på kontrollen. För här råder total kontroll, både vad gäller intrig och huvudpersonerna. Det är känslokyligt och ska säkert illustrera vår samtid, men jag saknar känslouttrycken! Det är svårt att känns omsorg och engagemang för romankaraktärer som är ganska tomma på inre liv. De analyserar sin omgivning med tydlig distans, men misslyckas helt med att förstå och möta varandra. Väldigt sorgligt. Men visst finns här spänning och ett sug att veta vad som har hänt Magda, absolut, men det räcker inte. Den här boken har jag snart glömt.

Författare: Sigge Eklund
Titel: In i labyrinten
Förlag: Albert Bonnier

 

 

 

 

 

 
1 kommentar

Publicerat av på 4 maj, 2014 i Böcker, Sorg, Spänning

 

Ett svar till “Podd-Sigge goes författare (igen)

  1. Ylva

    5 maj, 2014 at 12:15

    Jag har tyckt om hans tidigare böcker och är nyfiken på denna. Är lite kluven till själve Sigge som jag tycker ser stöddig ut och mot min vilja tycker jag ibland att han är snygg…

     

Kommentera

