RSS

Läskigast på länge!

14 Maj

GlaskropparAlltså, kolla bara på omslaget till Glaskroppar! Visst är det nästan så att fingrarna tvekar om de ska våga öppna pärmarna till denna? Författaren, Erik Axl Sund, är en pseudonym och bakom den står Jerker Eriksson och Håkan Alexander Sundquist. De debuterade med trilogin Victoria Bergmans svaghet (som jag inte läst av någon outgrundlig anledning) och nu kommer de med Glaskroppar som inleder den kommande trilogin Svart melankoli.

Och svart är denna deckare, mörkare än mycket annat jag läst och på något sätt väldigt osvensk. Runtom i Sverige sveper en självmordsvåg bland unga tjejer och killar. Den gemensamma nämnaren är en obskyr sångare som kallar sig Hunger. Ingen vet exakt hur hen ser ut, men alla blir de starkt berörda av hens musik. Hos de döda ungdomarna har polisen funnit blandband på kassetter. Låtarna är sinsemellan väldigt olika och är exakt så långa som födelsedatumet hos självmördarna.

Kriminalkommissarie Jens Hurtig får hand om fallet och vi får följa hans jakt på Hunger och de desperata försöken att försöka hindra att fler unga väljer döden framför livet. Även konstnären Isaak och Aiman som arbetar med ungdomar på fritidsgården Liljan är viktiga personer i romanen, liksom ungdomarna Simon och Vanja. Jag vill inte skriva så mycket mer om handlingen, för det skulle förta läsningen för dig som ännu inte läst boken. Men så mycket kan jag ju berätta att det är brutal tonårsångest, brustna hjärtan och ett gigantiska gap som skiljer ungdomar från vuxenvärlden. Men trots de tunga ingredienserna så är det grymt underhållande och intrigen är så fiffigt upplagd så jag har ingen aning om hur allting kommer att sluta förrän berättelsen nått sitt slut. Avslutet känns också rejält, även om det är den första boken i en planerad trilogi så känner jag mig nöjd: Jag behöver inte gå och vänta på att få veta vad som händer i bok två (sen att jag ändå längtar är ju för att det här är så jäkla bra!).

Lite kul var det att jag läste Glaskroppar samtidigt som Marie på bokbloggen En och annan bok och vi twittrade lite med varandra om vår läsning. Och varnade till exempel Bokbabbel från att ta med den till utedasset…

Författare: Erik Axl Sund
Titel: Glaskroppar
Förlag: Ordfront

 

 

8 svar till “Läskigast på länge!

  1. Anna (med näsan i en bok)

    14 maj, 2014 at 08:10

    Jag lyssnade på de första två böckerna i ”Victoria Bergman-trilogin”, men tröttnade och har inte lyssnat på/läst den sista boken. Blir ju helt klart nyfiken på denna (och tänker att jag ska läsa sista delen i trilogin…)! Eran twitterdiskussion har jag faktiskt tjuvkikat lite på;)

     
    • Fru E

      14 maj, 2014 at 16:56

      Jaha! Tyckte du inte den var särskilt bra, alltså? Jag har ju inte läst, men har läst en massa positivt om den. Men du behöver ju inte läsa den utan kan gå direkt på Glaskroppar. De hänger inte ihop på något sätt.

       
  2. Lena

    14 maj, 2014 at 12:18

    Behöver man läsa trilogin före denna? Fick den alldeles nyligen och är osäker på hur jag skall göra!!

     
    • Fru E

      14 maj, 2014 at 16:57

      Nej, jag har ju inte läst trilogin! Men nu blev jag ju påmind om den och såg att den finns att låna på e-lib, så kanske…

       
  3. Mia Eggimann

    14 maj, 2014 at 17:31

    Den vill jag läsa, gillar läskigt.

     
    • Fru E

      14 maj, 2014 at 22:23

      Då passar den säkert dig! 🙂

       
  4. Maria

    5 juni, 2014 at 19:03

    Så nyfiken på Glaskroppar. Victoria Bergmans svaghet var helt klart läsvärd. Kråkflickan var väldigt bra, uppföljaren svagare och avslutningen bra.

     
    • Fru E

      6 juni, 2014 at 16:33

      Vill verkligen läsa Fredrika Bergman, men får ju bara tag i dem som e-böcker nu, så jag får se om det blir sommarläsning eller inte. Du måste läsa Glaskroppar!

       

Kommentera

