RSS

En dag senare…

16 Maj

croissants… är Croissants till frukost redan utläst! Annika Estassys andra roman är underhållande, rolig och verklighetsnära! Jag gillar vardagligheten och jag tycker väldigt mycket om Gabriel. Han älskar sin Cecilia, men vet inte riktigt hur han ska tackla hennes längtan efter barn. Han är så rädd att förlora henne en gång till. Som när hon skiljde sig ifrån honom och flyttade ihop med den där flummige yogakillen. Nu är hon tillbaka hos honom igen och han går lite som på nålar, alla antenner tycks inställda på att pejla av Cecilias humör. Och Gabriel vill så gärna göra allting rätt så att hon inte lämnar honom igen!

Cecilia å sin sida känner den biologiska klockan ticka och trots att de båda har fått bekräftat att det inte ska finnas några hinder, så blir de inte med barn, hur mycket de än försöker. Och barn och graviditet är nästan det enda Cecilia tänker på. Ibland tänker hon lite på Gabriel också och funderar mycket på om hon gjorde rätt som gick tillbaka till sin före detta make, eller inte. På senare tid blir hon nästan inte ens irriterad på honom utan känner snarare en viss likgiltighet, vilket hon vet är ännu värre.

Och vips! så dyker Gabriels barndomsvän Antoine upp och kommer med ett erbjudande som Gabriel inte kan tacka nej till. Dessutom är han övertygad om att en förändring i positiv riktning är precis vad hans och Cecilias förhållande skulle må bra av! Cecilia är väldigt kluven inför Antoine. Visserligen är han en riktig charmör, men han tycks samtidigt löjligt medveten om vilken effekt han har på kvinnor i hans närhet. Cecilia är inget undantag. Dessutom har hon fått en idé…

Direkt när jag började läsa Croissants till frukost så var min första tanke, åh nej! Men inte för att jag inte gillade boken, utan tvärtom! Språket flöt lätt, intrigen var intressant och jag ville helt enkelt inte sluta läsa! Men jag ska ju inte sitta och läsa nu, utan packa och fixa för vår USA-flytt (tre dagar kvar!)! Det var bara att kapitulera, jag ville så gärna följa Gabriel och Cecilia och veta hur det skulle gå för dem! Jag gillade väldigt mycket att berättelsen kändes trovärdig och att humorn var lite fint insprängd och aldrig kändes sökt. Jag fånlog lite när jag läste och även om ämnet var allvarligt – ofrivillig barnlöshet – så blev det ingen tung läsning (men märk! Inte heller så att problemet förminskades på något sätt.). Annika Estassy är en tonsäker författare som klarar balansgången mellan glättigt och feelgood fint. En perfekt bok för lata sommardagar!

Författare: Annika Estassy
Titel: Croissants till frukost
Förlag: Bokfabriken

 

 
1 kommentar

Publicerat av på 16 maj, 2014 i Böcker, Humor, Kärlek, Rec.ex., Resor, Sorg

 

Ett svar till “En dag senare…

Kommentera

