RSS

Flyttlugn.

02 Jun

Så där. Nu är jag och familjen på plats i vårt nya hem i Atlanta, GA, USA. Ett hus utan möbler har börjat bli ett hem och på tisdag levererassoffor. Vi börjar långsamt att anpassa oss till språket, värmen, trafiken, djurlivet (ormar! spindlar! kackerlackor!). Läsningen har det blivit lite si och så med de senaste veckorna, men jag har i alla fall läst ut den bok jag började på, på planet hit, En ond liten handling av Elizabeth George. Trots att hon kan vara lite ojämn, George, så har jag gått och väntat på Det Perfekta Tillfället att påbörja hennes senaste deckare. Veckorna innan flytt var det så mycket att göra och jag hade ingen läsro, men på planet kände jag mig redo att sätta igång (det är ju faktiskt en alldeles särskild högtidsstund när en favoritförfattare ger ut en ny roman).

flygplan

Sen att välja en bok som är på drygt 750 sidor att läsa på flygplanet är väl kanske inte särskilt genomtänkt…

Men det tog mig nästan två (!) veckor att läsa klart den och i fredags avslutade jag den i solstolen vid poolen (äntligen semester men ändå inte). I ärlighetens namn var det faktisk inte bara därför att jag 1. haft sjukt mycket att fixa sen vi kom fram till USA 2. boken var på mååånga sidor som den har tagit lite tid, tyvärr var den 3. inte alls särskilt bra.

ElizabethÅh, det gör ont i mig att skriva dessa ord och det känns som jag sviker en gammal kär vän, men jag har ju varit inne lite grann på det förut, att George har tappat stinget lite grann, och det smärtar mig att skriva att den här romanen hade tjänat på att bantas ner lite och kanske ett mord till eller två. Det finns ett mord i boken och på sidan 501 får läsaren veta att Barbara Havers har fått reda på detta, men det har inte berättats. Det är jättekonstigt och jag läser om flera gånger och backar i texten för att se om jag missat något, men nej. Mycket märkligt. Sen förstår jag av efterordet att Elizabeth George har varit i Italien och lärt sig lite italienska, men jag stör mig ändå på att hon blandar in så mycket italienska i texten, utan att det översätts. Och då kan jag ändå en del italienska och har inga problem att förstå, men jag tänker att det måste vara hemskt irriterande om man inte kan det? Dessutom så tuggas det om samma sak flera gånger. Läsaren vet ganska tidigt hur det ligger till, men måste vänta på att Barbara Havers finner bevisen. Inte så roligt. Thomas Lynley finns med på ett hörn och försöker i vanlig ordning skydda Havers från att bli påkommen med sina okonventionella arbetsmetoder. Intet nytt under solen där.

Men alltså, själva plotten är att havers grannflicka Hadiyyah och hennes mamman försvinner spårlöst och att Azhar är huvudmisstänkt. Huruvida Barbara Havers arbetar så hårt med att finna rätt på Hadiyyah och rentvå Azhar från misstankar, beror på den nära vänskapen eller djupare känslor, förtäljer inte historien. Men jag misstänker att Elizabeth George inte är så glad i att skriva om förälskelse och kärlek, se bara på den taffliga kärleksaffären mellan Thomas Lynley och den roller blades-åkande veterinären (!) i den här boken, så jag tror tyvärr inte att det blir något mellan de två.

Författare: Elizabeth George
Titel: En ond liten handling
Förlag: Norstedts

 

 

 
4 kommentarer

Publicerat av på 2 juni, 2014 i Böcker, Deckare

 

4 svar till “Flyttlugn.

  1. Anna (med näsan i en bok)

    2 juni, 2014 at 09:20

    Vad synd att höra att boken inte håller måttet…men vad kul att höra att ni börjar komma i ordning:)

     
    • Fru E

      3 juni, 2014 at 02:07

      Tack, Anna. Nej, jag väntade mig faktiskt mer av boken. Eller hoppades på, i alla fall.

       
  2. Lena

    2 juni, 2014 at 12:06

    Låter ju inte lovande att boken inte är superbra. Jag har den i min hög med sommarläsning!!

     
    • Fru E

      3 juni, 2014 at 02:08

      Förlåt, Lena. Hoppas att vi tycker olika!

       

Kommentera

