RSS

Joshilyn Jackson- utan sh! och ett första biblioteksbesök

06 Jun

Spruill1spruill2Så tog jag bilen och mina tre barn och gav mig ut på halsbrytande äventyr i Atlanta-trafiken och begav mig till Spruill Oaks Library för att lyssna på Joshilyn Jackson. Vi kom dit i god tid innan och kunde kolla lite på biblioteket. Det var väldigt öppet och ljust, men otroligt vackra från-golv-till tak- fönster som släppte in både ljus och natur. Tyvärr var en del av hyllorna väldigt höga, även för mig som är lång, och dessutom var det väldigt trångt på hyllorna. Likadant på barnavdelningen. Men jag gillade att de har mycket verksamhet, bland annat en hel del voluntärarbete via bibliotekets vänförening, skrivarverkstäder, ”Roswell läser”, bokcirklar med mera och de har väldigt generösa öppettider: 7 dagar i veckan och flera kvällar till kl. 20 på ett filialbibliotek! Det var också hyfsat många besökare, trots att klockan var 11 en vardag. Och så fanns där en tyst hörna där många satt och pluggade eller skrev. Det gillar jag! Tystnad är en bristvara idag och jag tror att många människor uppskattar att ha ett rum för stillhet. spruill3

Författarbesöket var i ett särskilt rum och vi fick skriva upp oss på en lista och sen ta plats. Sonen W, 11 år, konstaterade snabbt att han var klart yngst bland åhörarna och den enda killen! Dotter M påpekade snabbt till mig: Och mamma, du är nästan yngst här så ni förstår ju att det var samhällets kulturbärare som var på plats (=kvinnor 40+)! Kvinnan som hälsade oss välkomna hade haft bibliotekets bokcirkel i fjorton år (!) och uttalade Joshilyn med sh, som jag alltid gjort, men Joshilyn själv påpekade att hon heter Jossilyn och att mamman satte dit ett H för att hon hade en så jobbig förlossning och dessutom gick över tiden. 😉

Joshilyn Jackson är en sprudlande energisk kvinna i 45-årsåldern. Det märktes att hon hade ett förflutet som skådespelerska ochSpruill4 van att stå på scen. Faktum är att hon började skriva teaterpjäser innan hon debuterade med Gods in Alabama (i sv. översättning Visst finns det gudar i Alabama). Hon berättade lite om sin nya roman Someones else’s love story. Den ena huvudrollsinnehavaren i den heter William och hon har försökt att skriva hans berättelse utan att lyckas i minst tio år, men inte hittat rätt anslag. Han skulle vara autistisk och befinna sig i en djup livskris (”at ground zero”) efter att ha förlorat alla som betydde något i en tragisk olycka. Men hur gör man det utan att det blir för sorgligt och eländigt? Jo, man låter honom möta 21-åriga Shandy som tillstår att hennes treårige son inte har någon far (och här inflikar J.J att ca 40 kvinnor per år i USA, på fullt allvar, hävdar att de haft en jungfrulig födsel!).

J.J berättade också att när hon skrivit sin debut så tryckte hennes förläggare upp papperskopior av Gods in Alabama och la dem på alla toaletter i den stora förlagsbyggnaden med orden: ”You say you don’t have time to read this book, now you’ll have three minutes”.  Boken spreds till allt större läsekretsar via oberoende boklådor och blev så småningom omskriven i de större tidningarna och sålde stort. Ingen av hennes karaktärer finns i verkligheten och händelserna i J.J:s romaner är inte en direkt återspegling av hennes liv, men som författaren själv uttryckte det: ”None of them are me, they’re all mine”. Undantaget är små barn, som hon måste hämta direkt erfarenhet av att betrakta eftersom hon inte själv minns hur det var och därför heller inte kan föreställa sig det, och anekdoter kan vara autentiska. Som ett exempel nämner hon den tama kycklingen Phoebe från Gods in Alabama, som faktiskt finns i verkligheten!

Jag köpte ett ex av A grown-up kind of pretty och fick den signerad. Jag har bara börjat på den, men jag gillar vad jag läst så här långt. Mer om den senare på en blogg nära dig…

Till sist, har du inte läst något av Joshilyn Jackson än så tycker jag att du ska verkligen, verkligen ska läsa hennes debut Visst finns det gudar i Alabama och så håller jag en tumme för att något förlag nappar på att ge ut hennes andra romaner på svenska!

 

 

 

 
2 kommentarer

Publicerat av på 6 juni, 2014 i Böcker, Författare IRL

 

2 svar till “Joshilyn Jackson- utan sh! och ett första biblioteksbesök

  1. mimmimarie

    7 juni, 2014 at 05:24

    Hej vännen!
    Det är roligt att läsa ditt ”resereportage” från vardagens USA i allmänhet och böckernas värld i Atlanta i synnerhet. Hoppas på mer framöver.

     
    • Fru E

      13 juni, 2014 at 03:35

      Hej Marie och tack, vad kul att du tycker så! Stay tuned! 😉

       

Kommentera

