RSS

Bokcirkel på Skype

14 Jun

För någon vecka sen testade jag att vara med på min bokcirkel via Skype. Jag startade bokcirkeln för flera år sen och vi har läst 63 (!) böcker tillsammans så det bok_fock_140kändes ju lite trist med uppehåll bara för att jag flyttade till USA för en tid. Jag löste mitt dilemma med hjälp av L som så snällt har lovat att skicka varje pocketbok som vi ska läsa framöver. I augusti är det min tur att välja och köpa en bok till alla. Det har jag redan fixat och gett dem till L. Allt går med lite planering!

Mina bokcirkelvänner träffades som vanligt på vårt stammishak för att prata om Anna Focks debutroman Absolut noll och M hade fixat så att jag kunde vara med på Skype. Lite skrammel och brus från bakgrunden och en uppkoppling som ibland failade, men ändå. Det funkade faktiskt förvånansvärt bra att hänga med i diskussionen! Och det verkade som om alla var lite mer disciplinerade än vanligt och pratade en i taget. Det kan vara lite si och så med det emellanåt annars…

Jag gav Absolut noll sju poäng av 10. Jag tyckte att romanen växte ju mer jag läste. I början blev jag lite trött på att det verkade vara ännu en gayskildring med en massa festande och tillfällig sex i trappuppgångar – jag vill gärna läsa om homosexuella i helt vanliga miljöer någon gång! – men när jag nämnde det, sa L klokt att det nog är så att gaylivet ofta skildras så för det är den ingång som finns om man är homosexuell, särskilt i Ryssland där homosexualitet till och med är förbjudet! Hur som helst, berättelsen om Nikita utvecklades och fördjupades och fokus flyttades till att mer handla om allmänmänskliga frågor. Ett tema var till exempel barndomsvänner och hur man kan hålla kvar i en relation bara för att man delar barndomsminnen, utan att man egentligen har så mycket gemensamt med varandra längre. Och hur sådana vänner kan få en att framstå som en person man egentligen inte är. Ett lysande exempel på detta är Nikitas barndomsvän Vasilij som inte tycker att Nikita passar in i hans nya liv med sin förmögna, ordentliga flickvän och som till slut blir ganska brutal när det gäller att göra detta tydligt för Nikita. Det finns många fler intressanta trådar att diskutera i den här romanen, bland annat korruption och deprimerade föräldrar.

Det är vinter i St. Petersburg och det är kallt både ute och mellan människor. Anna Fock är otroligt skicklig på att förmedla stämningar och dialogerna känns autentiska. Det är en fantastisk debut på många sätt och jag häpnas över att en svensk tjej lyckas förmedla ryska, unga, homosexuella män så att det nästan känns självbiografiskt! Det är spännande att hon har valt en sån otippad fond för sin berättelse! Anna Fock vann också debutantpriset förra året. Slutet hade tjänat på att inte riktigt vara så fullbordat som det nu blev, tycker jag, men å andra sidan kändes det hoppfullt och det var en ganska angenäm känsla efter att ha tillbringat en stund i en ganska torftig och hård miljö.

Författare: Anna Fock
Titel: Absolut noll
Förlag: Ersatz

 

 
 

Kommentera

