RSS

Lokalhistoria full med spöken

05 Jul

20140704-193336.jpgRoswell. History, Haunts and Legends av Dianna Avena kanske inte är vad man borde läsa utomhus en tidig kväll i juni. I alla fall inte om man 1. bor i Roswell 2. är lite mörkrädd men jag gör det ändå! Väldigt underhållande och lärorikt är det, för precis sm titeln antyder är detta inte om enbart paranormala fenomen utan också om Roswells historia.

Roswell är staden där jag för tillfället bor. Den ligger i amerikanska delstaten Georgia och det bor ungefär 95 000 invånare här, så Roswell är ungefär som en medelstor svensk stad. Enligt Dianna Avena kom Roswell på tredje plats i en topp 100-lista över platser i USA där det är bäst att bo. Även Oprah Winfrey ska ha omnämnt staden som en av de bästa städerna att leva i. Vi har bott här i exakt 46 dagar nu och trivs väldigt bra.

I boken Roswell. History, Haunts and Legends nämns en hel del intressanta historiska händelser och för mig är det bokens främsta behållning. Jag är mest road av faktaavsnitten, spökerierna tar jag med en nypa salt. Jag lär mig en hel del nytt, t ex att staden Roswell grundades av Roswell King år 1788 som kom från Conneticut för att handla med bomull, ris och timmer och att presidenten Theodore Roosvelts hustru Mittie växte upp här, i Bulloch hall. En av de mest hemsökta platserna häromkring ska vara den gamla kvarnen som brändes ner av unionsanhängarna år 1864 när de var på väg mot Atlanta för att inta staden. Tusentals kvinnor och barn som hade skött kvarnen medan männen var ute och krigade på Konfedrationens sida, anklagades för förräderi och deporterades norröver. Många av dem skulle aldrig komma tillbaka och deras öden förblev höljt i dunkel.

Författaren Dianna Avena bor i Roswell sedan en längre tid och anordnar guidade spökturer. Jag har planer på att ta med mig Herr E och barnen ut på en stadsvandring framöver. Men vi gör det nog dagtid, jag vet inte riktigt om jag vill riskera att höra slavarnas jämmer vid Bulloch Hall eller stöta på spökena på Founders Cemetery!

Författare: Dianna Avena
Titel: Roswell. History, Haunts and Legends
Förlag: Haunted America

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 5 juli, 2014 i Böcker, Facklitteratur, Kuriosa

 

Kommentera

