RSS

Zack – ny (anti)hjälte på deckarhimlen

11 Aug

ZackMons Kallentofts deckare om Malin Forss har jag inte läst. Jag försökte börja på den första i serien, men tröttnade på liket som hängde i trädet och tänkte så jag gav upp. Men så hörde jag honom prata på Bokens dag förra året och blev lite nyfiken på honom igen. När jag sen fick möjligheten att läsa Zack, som han skrivit tillsammans med Markus ”El Choco” Lutteman, så tackade jag glatt ja med stor nyfikenhet!

Fyra okända kvinnor med asiatiskt ursprung hittas brutalt mördade i en lägenhet i Stockholm. Zack och hans kolleger finner kopplingar till ett thailändskt massageinstitut och förhör föreståndaren, som visar sig ha kopplingar till ett mc-gäng. Några dagar senare dumpas kvinnan framför Södersjukhusets entré, med svåra skador av vad som förmodas vara vargtänder. Jakten på seriemördaren intensifieras, kan det finnas fler kvinnor som riskerar att falla offer och vilket är motivet? Är det en ensam galning eller en kriminell liga som man har att göra med?

Det absolut bästa med Zack är att författarna inte har någon kursiv mördare som talar (eller ännu värre ett lik, då)! Men det räcker inte för att charma mig, tyvärr. Jag läser en väldigt våldsam berättelse där vidrigheter staplas på varandra i vart och vartannat stycke, så där så att jag till slut inte ens orkar reagera mer än med uppgivenhet. Jag kan inte alls förstå varför författarna väljer att låta sin berättelse översköljas i ett kvinnohat och olika förnedrande detaljer. Jag är inte dum, jag förstår att det är en smutsig business med kvinnohandel som skildras och att verkligheten förmodligen är ännu värre, men jag behöver inte få det skrivet på näsan hela tiden, jag förstod direkt och behöver inte läsa sjuttioelva exempel på ytterligare sadism! Det känns bara spekulativt till slut.

Här finns också sånt som känns igen från andra deckare och som börjar kännas lite fantasilöst: små glimtar av en barndom som kanske inte alltid var så lycklig som Zack velat minnas, en mördad mamma som också var polis, en anti-hjälte som trillat dit på droger och får allt svårare att sköta sitt jobb, halvstruligt kärleksliv… Ändå finns här ett visst driv som får mig att vilja fortsätta läsa, vilket kan tyckas lite märkligt, men när jag slår ihop boken så är det lätt att konstatera: det här var inget för mig.

Författare: Mons Kallentoft & Markus Lutteman
Titel: Zack
Förlag: Bookmark

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 11 augusti, 2014 i Övergrepp, Böcker, Deckare, Rec.ex.

 

Kommentera

