RSS

En fransk curry

12 Sep

Morais_EnFranskCurry_Omslag3D-286x400Just nu går En fransk curry på biograferna här i USA med titeln The Hundred-Foot Journey. Helen Mirren spelar en av huvudrollerna och jag hade tänkt att se den, men så dök den upp i min brevlåda i stället och nu har jag läst den… och blev ännu mer sugen på att se filmen faktiskt! Jag tror att Helen Mirren gör en utmärkt rolltolkning av madame Mallory!

Kärleken till mat och en önskan om ett annat liv är centrala teman i Richard C. Morais roman En fransk curry, som också har undertiteln 100 steg från Bombay till Paris. Jag tror att den hänvisar till de antal steg som finns mellan familjen Hajis indiska resturang och madame Mallorys superfranska sådan. Hur som helst, familjen Haji kommer från Indien och sonen Hassan Haji föds som nr två i en syskonskara om sex barn. Hans allra första minne är doften av indisk curry och matlagningen tar stor plats i familjen Hajis liv. Den försörjer dem och är deras kanske största glädjekälla. Ibland tar Hassans mamma honom med på hemliga utflykter, som är något de delar bara de två. Då vansinneshoppar hans mamma onödiga saker, helst färggranna sjalar och målarböcker till Hassan. En sådan eftermiddag slinker de in på resturangen La Fourchette och beställer exotiska rätter de aldrig tidigare ens har hört talas om, som frites, Café de Paris och Crème Brûlée. Det blir en upplevelse som ska stanna kvar i Hassans minne, långt efter det att de finner sig tvungna att lämna Indien.

En familjetragedi leder till att familjen emigrerar. Via London kommer familjen Haji så småningom till en liten franska by, Lumière. Där finns det redan en välrenommerad restaurang som smakar elegans och finess. Den egensinniga och högdragna madame Mallory är ägaren och ingen rätt serveras utan att noga ha övervakats av henne. Att mittemot öppna en indisk restaurang, ”Maison Mumbai” ses som en krigsförklaring, särskilt om man dessutom spelar hög musik och har en gräslig skylt och inte är särskilt ”franska” …

En fransk curry är en roman där mycket utrymme lämnas åt gastronomiska beskrivningar, ibland så ingående att man kan känna smaken av rätterna i gommen och dofterna kittla i näsan. Jag blir sugen på indisk curry när jag läser! Det är en småmysig berättelse som trots sitt innehåll aldrig blir särskilt sorglig eller skrämmande. Här finns alltifrån rasism och rädsla för främlingar, en stor sorg till ensamhet, men Richard C. Morais tränger aldrig in i denna problematik. På gott och ont. Det blir ju en småputtrig berättelse som är underhållande att läsa och hade ju blivit en helt annan roman om tyngdpunkten hade lagts på dessa teman, men jag tror att det hade blivit ännu bättre om författaren hade vågat sig på lite mer svärta. En av huvudpersonerna är ju Hassan och han är märkligt blekt gestaltad. Jag skulle vilja veta mer om honom och hans inre liv. Det blir mycket beskrivningar men lite gestaltande, tyvärr. Därför blir jag också nyfiken på filmen! Kanske att regissören Lasse Hallström lyckas bättre? New York times skriver om En fransk curry som ”Slumdog millionarie möter Råttatouille” och det är en träffande beskrivning, tycker jag!

Författare: Richard C. Morais
Titel: En fransk curry. 100 steg från Bombay till Paris
Förlag: Bookmark förlag

 

 
8 kommentarer

Publicerat av på 12 september, 2014 i Böcker, Rec.ex., Vänskap

 

8 svar till “En fransk curry

  1. Monika

    13 september, 2014 at 08:02

    Tror filmen hade premiär här igår och eftersom jag är obeskrivligt förtjust i nästan allt Lasse Hallström gör så är filmen en självklarhet för mig. Ska bara läsa boken först och nu blir jag väldigt sugen på den 🙂

     
    • Fru E

      15 september, 2014 at 05:13

      Precis, hellre läsa boken först och sen se filmen, tänker jag!

       
  2. margareta wahlen

    13 september, 2014 at 08:30

    Blir sugen både på bok och film! Kanske boken först! Tänker på filmen ”Julie och Julia” med bl.a Meryl Streep, också den fick det att vattnas i munnen!

     
    • Fru E

      15 september, 2014 at 05:11

      Just det! Den är ju lite i samma genre faktiskt.

       
  3. Ylva

    15 september, 2014 at 12:39

    Filmen hade Sverigepremiär i fredags och jag är sugen både på den och boken.

     
    • Fru E

      15 september, 2014 at 16:04

      Ja, jag är nyfiken på filmen nu! Helen Mirren blir perfekt, tror jag!

       
  4. Anna

    15 september, 2014 at 13:08

    Jag gillade boken, den var charmig men jag håller med dig om att det hade behövts något mer för att göra den till riktigt bra läsning. Den flyter på för mycket, maten är läckert beskriven, passionen för maten sprider sig inte ut mellan människorna. Det blir för mycket yta.

     
    • Fru E

      15 september, 2014 at 16:03

      Ja, jag vill veta mer om hur de tänker och känner!

       

Kommentera

